Marketing met Ballen

Marketeers moeten weer ballen tonen. Dat was de rode draad van het verhaal van Prof. Dr. Henry Robben van Nyenrode Business Universiteit. Zeker in de wereld van nu die razendsnel verandert waarbij de concurrentie heftiger is dan ooit te voren en klanten nooit meer genoegen nemen met een matig product of dienst.

Marketing is niet zomaar een functie of een afdeling, nee, marketing is een discipline die in het gehele bedrijf geïntegreerd moet zijn om echt het verschil te kunnen maken. Echte marketing gaat om het toevoegen van waarde aan je bedrijf door het toevoegen van waarde aan klanten. Maar hoe doe je dit dan? Hoe kun je dit realiseren? Aan de hand van het OMR-denkraam, Ontdekken – Managen – Respecteren, presenteerde Henry de negen gedragskenmerken die marketeers moeten hebben om zich te onderscheiden, ongeacht de inhoud en positie van de marketingrol in organisaties.

De essentie is dat je ervoor moet zorgen dat je als marketeer aan de ‘Bright Side’ zit. De negen gedragskenmerken waar je aan moet voldoen konden de aanwezigen eenvoudig toetsen. Wat moet ik aan mijzelf en aan mijn team veranderen om daadwerkelijk ballen te kunnen tonen?

Tijdens het tweede gedeelte presenteerden de aanwezigen zelf leiderschapsvraagstukken met mogelijke antwoorden.  Deze werden door Henry en de aanwezigen vervolgens ‘geroast’ om tot de ultieme oplossing te komen. Tijdens de borrel werd nog volop gelachen en verder gediscussieerd over deze waardevolle en gezellige sessie.

Degenen die het gemist hebben, of juist nogmaals geprikkeld willen worden door dit verhaal, kunnen het boek ‘Marketing met Ballen’ van Henry Robben en Rudy Moenaert kopen.

Graag tot ziens bij de volgende sessie op 11 december over ‘Societal impact by brands’ door Peter Heshof en Marja Vermeulen.

door Willem van Wijk