CSR and Corporate Affairs Officer bij Spadel – Made, Noord-Brabant

Bij Spadel Nederland in Made, Noord-Brabant

Introductie

Wil jij aan de slag bij een organisatie met duurzame ontwikkeling in het hart van haar missie? Heb jij een bewezen track record als het gaat om Public en Corporate Affairs en bij Corporate Social Responsibility thema’s? Dan kijken wij uit naar een gesprek met jou!

Organisatie

Over Spadel

“Als de mens het water beschermt, beschermt het water de mens.”

Spadel is marktleider in natuurlijk mineraalwater in de Benelux, dankzij de succesvolle watermerken Spa en Bru. Met 1.345 medewerkers zijn zij actief in vijf landen: België, Nederland, Frankrijk, Bulgarije en Engeland. Zij focussen zich op sterke regionale merken met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Spadel is van oudsher een familiebedrijf met stevige kernwaarden: “togetherness, agility, ownership and excellence’. De mensen bij Spadel zorgen niet alleen goed voor elkaar, maar ook voor de natuur.

Functie

Jouw rol

Als CSR & Corporate Affairs Officer bouw jij dagelijks aan haar reputatie en imago van Spadel als duurzaam familiebedrijf en preferred partner of Category Captain voor de categorie van gebottelde natuurlijke dranken.

Dit vraagt om een effectieve Corporate Affairs strategie en eenduidig CSR-beleid voor zowel Spadel Group, als lokaal in de landen en Nederland in het bijzonder. Jij voert het beleid door in alle uitingen naar alle in- en externe stakeholders. Denk aan; medewerkers, autoriteiten, leveranciers, klanten en natuurlijk ook de media.

CSR

Je zorgt daarom voor de juiste vertaling van de CSR-strategie en KPI’s naar lokale context in overleg met de CSR-manager Spadel Groep en de Country Director. Je definieert lokale actieplannen ten behoeve van alle stakeholders, media en betrokkenen in samenwerking met de afdelingsverantwoordelijken Sales & Marketing. Zorgt voor opvolging, rapportages en voortgang van deze lokale actieplannen. Verder volg en evalueer je de belangrijkste lokale ontwikkelingen m.b.t. gezondheid en verpakkingen en vertaalt deze naar kansen en risico’s, rapporteert hierover en monitort proactief en zorgvuldig. Ook draag je bij aan het tot stand komen van het CSR-(jaar)rapport.

Corporate Affairs

Je brengt de Corporate Affairs strategie van Spadel Group in lijn met de landen en NL in het bijzonder. Je creëert en bent alert op bestaande mediakansen welke bijdragen aan de reputatie van Spadel, geeft interviews en organiseert (pers)events in samenwerking met Corporate Communication. Je past de communicatiemiddelen in de landen aan de lokale situatie aan (o.a. websites, persdossiers, presentaties en leaflets). Je ontwikkelt acties ten behoeve van het grote publiek, de 360° communicatie van de merken indachtig. Je gaat de ‘MVO-dialoog’ aan met de stakeholders en externe contacten, zet een actieplan op, in samenwerking met Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS). Dit om de categorie van natuurlijk mineraalwater steviger te positioneren. Tot slot fungeer je als (lokale) woordvoerder voor de landen, in samenwerking met de directeur communicatie van Spadel Group. Uiteraard bouw je aan jouw medianetwerk en lobby je actief. Ook fungeer je als back up voor crisiscommunicatie, conform procedure.

Functie eisen

Wie ben jij?

Allereerst ben je een begenadigd reputatiemanager en begrijp je de drives en barrières als het gaat om MVO-onderwerpen. Je hebt een uitstekend gevoel voor stakeholder management en kent het MVO-stakeholderveld in Nederland goed.

Kennis en vaardigheden:

  • Universitair diploma communicatie of politieke en sociale wetenschappen, rechten of economie
  • Tweetalig (Nederlands, Engels, geschreven en gesproken). Kennis van het Frans is een voordeel
  • MS Office (Word, Excel, PowerPoint), Lotus Notes en Cognos

Ervaring :

  • Minimaal 5 jaar ervaring in een soortgelijke functie met de focus op CSR/MVO/duurzaamheid, opgedaan bij NGO’s of in het bedrijfsleven
  • Zeer ervaren stakeholder manager
  • Goede kennis van de media en het politiek landschap en een relevant, warm medianetwerk
  • Goede kennis van het speelveld o.a. als het gaat om verpakkingen, carbon en water footprint
  • Bewezen track record als het gaat om reputatie, framing, lobby, publicaties en woordvoering (inclusief storytelling)
  • Ervaring met het doorvoeren van CSR-beleid in social media en de uitvoering hiervan

Competenties

Gevoel voor verhoudingen. Analytisch sterk, helicopterview maar ook oog voor details, je weet de strategie te vertalen naar uitvoering, denkt zowel conceptueel als praktisch. Bent een goede organisator en werkt gestructureerd, stelt de juiste prioriteiten. Je bent goed in staat om autonoom te opereren, maar weet ook effectief samen te werken. Je communicatieve vaardigheden zijn uitstekend. Je bent gericht op resultaat, besluitvaardig en flexibel. Je hebt leiderschapskwaliteiten, weet op de juiste manier op veranderingen in te spelen en anderen hierin mee te nemen. Je bent hierbij vernieuwend en innovatief, overtuigend en inspirerend.

Aanbod

Wat jij hiervoor terug krijgt

Een unieke, zeer maatschappelijk relevante functie bij een internationale organisatie waar duurzaamheid (al) een belangrijke plek inneemt. Je krijgt dus echt de kans jouw vak en de visie uit te dragen. Bij Spadel staan collegialiteit en gezamenlijke ontwikkeling voorop. Het betreft een fulltime functie met een marktconform salaris, plus een leaseauto, jaarbonus en goede pensioenregeling. Jouw werklocatie is Made, maar eens in de twee weken werk je een dag in Brussel.

LET OP: reageren op deze rol kan tot uiterlijk 29 augustus 12:00 uur. Wij kijken uit naar jouw reactie!

Inlichtingen

Werving & selectie voor deze vacature wordt exclusief verzorgd door WerfSelect, bemiddelingsbureau voor marketing-, communicatie-, sales- en online professionals. www.werfselect.nl

Geïnteresseerd?

Solliciteer direct
Of neem contact op met Mathanja Klop

033 422 40 22