Winnaars hebben een toekomstplan

‘Het gaat té goed op de arbeidsmarkt: tekort aan personeel’. ‘Jong talent is gewilder dan ooit’. Het zijn krantenkoppen die je dagelijks voorbij ziet komen. Echter is het juist nu belangrijk om kritisch te zijn op je nieuw aan te nemen personeel.

Het is een veelgebruikte oneliner in het bedrijfsleven: winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. Een door Marc Lammers geïntroduceerde oneliner, succesvol hockeycoach van de Nederlandse dames in de periode van 2000 tot en met 2008. Onder zijn hoede werd het dameshockeyteam wereldkampioen in 2006, en olympisch kampioen in 2008. Een ultieme bekroning op een langdurige samenwerking. Los van het feit dat we toentertijd met zijn allen hebben staan juichen op deze historische momenten, werpt Marc Lammers met zijn visie (onder andere in het boek en de documentaire Goud) ook een interessante blik op het bedrijfsleven. Wijsheden die wij ook meenemen, en herkennen, op het gebied van werving & selectie.

De arbeidsmarkt draait op dit moment op volle toeren. Volgens de laatste cijfers ontstaan er dit jaar bijna één miljoen vacatures. Dit met name door de aanhoudende economische groei. Enerzijds nemen bedrijven daardoor meer mensen aan; anderzijds durven mensen nu ook weer sneller van baan te verwisselen om hun ambities waar te maken.  Het succes van een bedrijf is 1 op 1 terug te voeren op de mensen die er werken. Een verkeerde aanname kan dan ook het verschil zijn tussen winnen of verliezen. Maar hoe kom je er als werkgever achter of je echt dé topper in huis haalt die je denkt dat hij of zij is?

Een belangrijke spelregel in onze ogen is daarvoor of iemand zich bewust is van zijn of haar toekomstplan. Het lijkt een inkoppertje, maar kan jij binnen enkele minuten jouw eigen ambitie duidelijk verwoorden? Waar wil je staan over een aantal jaar? En wat heb je daarvoor nodig? Ben je je bewust van je eigen kracht, maar ook je ontwikkelpunten? Durf die stip op de horizon te zetten, zowel als werknemer als werkgever. En hoe kan een mogelijke samenwerking bijdragen aan de weg die beiden willen bewandelen?

Interessant is ook om door te vragen waarom bepaalde loopbaankeuzes zijn gemaakt. Passen deze binnen het plan om de ambitie waar te maken? Of komt de persoon met excuses voor bepaalde keuzes (denk aan bijvoorbeeld mismatch met leidinggevende)? Het is het winnende plan waar Marc Lammers aan refereert.

Ontwikkelen, prikkelen, verbinden. Dat is waar wij als WerfSelect voor staan. Mocht je eens willen sparren over jouw ambities en de vraag hoe wij daarin kunnen ondersteunen, we horen het graag van je.

Gaan wij samen voor goud?

door Dennis van Vulpen

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Vragen over Winnaars hebben een toekomstplan?
Neem contact op met Annelies Ruis
Eigenaar / Consultant

Geïnteresseerd?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op!

"*" geeft vereiste velden aan

Josje is vanaf de start van WerfSelect de altijd scherpe en positieve adviseur van WerfSelect. Ze heeft een enorme staat van dienst opgebouwd binnen corporates tot het MKB, als zelfstandig interim manager en adviseur binnen marketing. De nieuwste ontwikkelingen binnen e-commerce en digital marketing hebben haar bijzondere interesse.

Norbert verzorgt al vele jaren inspirerende kennissessies en trainingen voor de relaties van WerfSelect. Doordat hij zelf in een vorig leven marketing manager was, kan hij zich goed inleven in hun dagelijkse praktijk. Zijn passie is om mensen te helpen om meer plezier, rust en vrijheid te ervaren in hun leven. 

Rianne heeft als interimmer niet alleen via WerfSelect bij een van onze opdrachtgevers gewerkt, maar werkt ook in de flexschil van WerfSelect. Zij pakt allerhande projecten op marketinggebied op, en weet ons daarmee steeds weer een stap verder te brengen. 

Ik had het slechter kunnen treffen als kantoorhond, want er is een park en bos bij het klooster. Tijdens de lunchwandeling coach ik het team vanuit mijn motto ‘vanuit ontspanning worden de beste resultaten behaald’. En daarna ga ik weer lekker onder de vergadertafel luieren.