10 Tips van Tan voor een effectieve online inzet

  1. Integreer plannen offline & online: zorg dat er een connectie en geïntegreerde aanpak is tussen inzet vanuit trade marketing, shopper marketing, category management, marketing, communicatie, e-commerce en sales. Uiteindelijk bereik je met al je inzet dezelfde consument. Zorg ook dat inzet op de winkelvloer aansluit op de online inzet en elkaar versterkt.
  2. Communicatie is key: zorg dat je niet op een eiland zit (met je directe collega’s), praat met andere afdelingen en expertises binnen het bedrijf en betrek externe partijen en partners. Werk je met verschillende partijen/bureaus? Zet ze eens bij elkaar. Verzamel zoveel mogelijk input, learnings en ideeën zodat je een goede kijk hebt op de markt, het concept/je online plannen en concurrentie. Haal het net op & informeer: is de gehele organisatie op de hoogte van je plannen? Informeer hen regelmatig, neem iedereen mee en maak hen onderdeel zodat iedereen weet wat de online inzet is en je draagvlak creëert én daarmee ook zorgt voor een betere integratie en afstemming.
  3. Test & learn: begin klein. Baseer je inzet op je strategie maar durf daarin wel te testen en te leren. Niemand heeft een glazen bol. Dat iets in het verleden niet gewerkt heeft, betekent niet dat het vandaag niet zou kunnen werken. Duik in nieuwe technologieën en kansen. Zet een kleinschalige hypothese en test op, bepaal vooraf KPI’s & targets en kijk wat deze test je kan brengen. Als je voor het ‘echie’ gaat neem je deze eerste learnings mee. Met een dergelijke test kun je vaak intern ook beter laten zien wat de potentie is en is het makkelijker om budget te krijgen.
  4. Bepaal KPI’s en targets: ik noemde het net al bij tip 3 en dit is zo belangrijk. Wanneer is een bepaalde inzet een succes? Waar reken je een campagne op af? Zo logisch misschien maar ik zie het nog in veel FMCG en retailbedrijven niet gebeuren.
  5. Meten is weten, missen is gissen. In het verlengde van tip 4. Als KPI’s en targets bepaald zijn, zorg dat je het meten goed hebt ingericht zodat je je inzet ook kan toewijzen aan een campagne. Wil je hierin echt overzicht, richt een dashboard in met al je data bij elkaar, zowel voor je always on inzet als voor online campagnes en je e-commerce data.
  6. Houd learnings bij: je hebt elke dag kans om zaken beter te doen. Houd learnings intern bij zodat iedereen toegang heeft, met de learnings aan de slag kan én makkelijker zaken weer over kan nemen.
  7. Blijf op de hoogte en verruim je blik: blijf op de hoogte van nieuwe trends, kansen en ontwikkelingen en houd daarbij ook concurrentie en buitenlandse voorbeelden in de gaten.
  8. Wees flexibel: de markt verandert snel en zorg dat je organisatie daar op is ingericht en je snel kunt schakelen. Natuurlijk is een deel van je plannen vooraf voorbereid maar zorg ook voor een flexibele laag en mogelijkheid om je campagnes bij te sturen n.a.v. zowel goede als minder goede resultaten. Bereid alternatief materiaal voor, of behoud in budget ruimte om aanpassingen te kunnen doen.
  9. Tooling: wat heb je binnen het bedrijf en alle afdelingen aan tooling? Zijn al die licenties nodig of overlappen functionaliteiten? Welke tooling maakt het werk makkelijker en/of beter inzichtelijk? Neem je tooling kritisch onder de loep en inventariseer ook eens wat andere ‘collega’s’/bedrijven gebruiken aan tooling en met welke redenen.
  10. Tot slot: minder meetings, meer doen: ik zie in veel grote FMCG bedrijven dat er (nog steeds) een meeting en mailcultuur heerst. Kijk eens kritisch naar de way of working in je organisatie. Kan het effectiever? Er zijn verschillende methodes (denk bv. aan agile en scrummethodes die veelal in nieuwe online bedrijven direct worden gehanteerd). Wat past bij jouw bedrijf, cultuur en product?

Over Tan

Tanya Köhler is freelance strateeg en online marketing en communicatiespecialist: Meer dan 15 jaar ervaring in online (transformatie) aan zowel bureau- als klantzijde bij corporates en start en scale ups. Wij mochten haar al meerdere keren naar volle tevredenheid inzetten bij online vraagstukken van onze opdrachtgevers.

Vragen over 10 Tips van Tan voor een effectieve online inzet?

Neem contact op met Annelies Ruis

Directeur / Consultant annelies@werfselect.nl
06-54227874

Geïnteresseerd?