Waarom ik het boek ‘Dwarsdenkers’ schreef

In oktober verscheen Dwarsdenkers – Een inspirerende reis langs ondernemers en CEO’s die met hun bedrijven de wereld van morgen creëren, geschreven door Theo van de Kamp en mij.

Toen Theo en ik eind 2022 bijpraatten, verbaasden we ons over het beeld dat ondernemers in de media vaak krijgen: graaiers, kortetermijndenkers. Terwijl wij juist zó veel bevlogen leiders ontmoeten die werken vanuit waarden, verantwoordelijkheid en visie. Binnen een half uur besloten we dat hun verhalen verteld móesten worden. Dat gesprek werd het startpunt van een reis die leidde tot dit boek.

De tijdgeest

Ik hoorde hoogleraar Annemieke Roobeek eens zeggen: “Werk is de nieuwe kerk”. Zingeving, verbondenheid en betekenis vinden steeds vaker op de werkvloer plaats.

Dat zien we ook bij WerfSelect. Steeds meer professionals, zeker interimmers, willen dat de vele uren die zij werken bijdragen aan iets wat zij waardevol vinden. Natuurlijk moet een bedrijf winst maken om te kunnen bestaan, maar winst is niet langer het enige doel.

In een krappe arbeidsmarkt is dat bewustzijn een belangrijke drijver van Business as a force for good. Bedrijven die positieve impact nastreven, trekken de beste mensen aan. Ondernemers zijn óók mensen: ze willen iets moois neerzetten én financieel gezond blijven.

Het doel: ondernemen met betekenis

Stel je een wereld voor waarin ondernemingen niet alleen winst najagen, maar ook actief bijdragen aan oplossingen; duurzamer, eerlijker en mensgerichter. Niet omdat wet- en regelgeving verandert, of omdat klanten en talent dat verlangen, maar omdat het organisaties sterker en toekomstbestendiger maakt.

Duurzame doelen nastreven is geen lastige verplichting, maar juist een kans om voorop te lopen, een sterk merk te bouwen en blijvend relevant te zijn. Wie nú kiest voor impact, plukt straks de vruchten van duurzame groei en maatschappelijke waardering.

Dwarsdenkers

Ons boek gaat over leiders die laten zien hoe People, Planet en Profit hand in hand kunnen gaan. Twee jaar lang spraken we dertig ondernemers en CEO’s die buiten de gebaande paden denken én doen. Wat drijft hen? Welke keuzes maken ze? Hoe gaan ze om met weerstand? En vooral: wat kunnen wij van hen leren?

We ontdekten dat deze Dwarsdenkers iets fundamenteels delen: ze kijken verder dan conventionele oplossingen, durven onzekerheid te omarmen en handelen vanuit waarden, intuïtie en moed.

Vaak wordt gedacht dat positieve impact vooral over duurzaamheid of ‘groen’ gaat. Maar het is veel breder. Denk aan het feit dat 70% van de autistische Nederlanders werkloos is, terwijl zij uitzonderlijke talenten hebben die – onder de juiste voorwaarden – van enorme waarde kunnen zijn voor organisaties.

We onderscheiden vijf typen Dwarsdenkers: Circular Champions, Green Gamechangers, Future Fixers, Human Heroes en Social Shapers. Elke leider heeft daarin een eigen, unieke signatuur.

Een concreet voorbeeld

Neem Ruud Koornstra, een van de Dwarsdenkers in ons boek. Hij stond aan de basis van het succes van de ledlamp, ondanks stevige tegenwerking van gevestigde partijen. Zijn lef en volharding werden een cruciale schakel in de energietransitie. Zo invloedrijk kan een bedrijf, en zelfs één persoon, dus zijn.

Tien principes

Wat ons misschien wel het meest raakte, is hoe persoonlijk de verhalen van de Dwarsdenkers zijn. Ze vertellen openhartig over worstelingen, twijfels, lef en doorzettingsvermogen. Over hoe hun visie hen overeind houdt als het moeilijk wordt.

We hebben hun denk- en daadkracht samengebracht in tien principes, waaronder Innovatie als levenshoudingenActie boven perfectie. Geen checklist, maar een houding: een manier van kijken, ondernemen en leiden.

De toekomst is voor Dwarsdenkers

Mijn drijfveer voor dit boek is simpel: ik wil zoveel mogelijk mensen inspireren om via hun werk een positieve bijdrage te leveren aan de wereld. Dat kan in elke functie, in elke sector en op elk niveau.

Of je nu wel of niet een leidersrol hebt: je kunt altijd een stap extra zetten en anderen meenemen buiten hun comfortzone. Mensen met lef en visie zijn meer dan ooit nodig. Zij zijn de voorlevers, de uitprobeerders en de inspirators waar anderen zich aan optrekken.

Hoe verder?

Ik hoop dat de Dwarsdenkers in ons boek jou ook inspireren. De Dwarsdenkertjes-vragen helpen je ontdekken hoe jij zelf kunt bijdragen. En als je daar antwoorden op hebt, volgt er nog maar één stap: beginnen.

 

Door Annelies Ruis, eigenaar van WerfSelect en co-auteur van Dwarsdenkers.


Meer informatie en bestelmogelijkheden vind je op boekdwarsdenkers.nl, en het boek is ook verkrijgbaar via Managementboek.nl en Bol.com.

Vragen over Waarom ik het boek ‘Dwarsdenkers’ schreef?
Neem contact op met Nelleke van der Graaf
Senior Recruiter Consultant

VERANTWOORD INZETTEN VAN INTERIMMERS

Geïnteresseerd?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op!

"*" geeft vereiste velden aan

Ik krijg energie van menselijk contact. Door mijn oprechte interesse voelen kandidaten zich gehoord en op hun gemak, wat leidt tot open gesprekken en sterke verbindingen. Zo heb ik een krachtig netwerk opgebouwd van professionals en opdrachtgevers. Dankzij mijn commerciële drive verbind ik met plezier de juiste mensen aan elkaar en draag ik bij aan de PastPrecies-matches van WerfSelect – verbindingen die écht het verschil maken.  

Josje is vanaf de start van WerfSelect de altijd scherpe en positieve adviseur van WerfSelect. Ze heeft een enorme staat van dienst opgebouwd binnen corporates tot het MKB, als zelfstandig interim manager en adviseur binnen marketing. De nieuwste ontwikkelingen binnen e-commerce en digital marketing hebben haar bijzondere interesse.

Norbert verzorgt al vele jaren inspirerende kennissessies en trainingen voor de relaties van WerfSelect. Doordat hij zelf in een vorig leven marketing manager was, kan hij zich goed inleven in hun dagelijkse praktijk. Zijn passie is om mensen te helpen om meer plezier, rust en vrijheid te ervaren in hun leven. 

Rianne heeft als interimmer niet alleen via WerfSelect bij een van onze opdrachtgevers gewerkt, maar werkt ook in de flexschil van WerfSelect. Zij pakt allerhande projecten op marketinggebied op, en weet ons daarmee steeds weer een stap verder te brengen. 

Ik had het slechter kunnen treffen als kantoorhond, want er is een park en bos bij het klooster. Tijdens de lunchwandeling coach ik het team vanuit mijn motto ‘vanuit ontspanning worden de beste resultaten behaald’. En daarna ga ik weer lekker onder de vergadertafel luieren.