Een A-player herken je al tijdens het gesprek

Recruitment is essentieel voor het hele bedrijf en die aandacht mag het ook krijgen. Als je tijdens de selectieprocedure fouten maakt, loopt dat niet alleen in de papieren, maar kost het ook veel tijd en energie. Bijvoorbeeld als de gekozen kandidaat toch niet blijkt te matchen met de functie en binnen een paar maanden stopt.

Zo haal jij toptalent in huis

Vaak krijgen we de vraag “Hoe herken je nou die ene topper die perfect bij de functie en het bedrijf past?”. Al 25 jaar verbinden wij A-players met bevlogen merken. We werken hard voor die PastPrecies match. Hoe we dat doen? Een van onze geheimen is dat we de Who-methode gebruiken bij onze werving en selectieprocedures. 

Over de Who-methode

De Who-methode is ontworpen door dr. Geoff Smart en Randy Street, die meer dan 17.000 assessments hebben afgenomen. Hun doel is om het percentage foute keuzes in het sollicitatieproces drastisch te verminderen. Ze claimen een succesratio van 90%. De methode biedt handvatten om uit al die sollicitaties dé A-player te vinden die perfect bij jouw bedrijf en de functie past. Daar tekenen we voor!

De blueprint van jouw ideale kandidaat

Het proces start met het maken van een blueprint van jouw ideale kandidaat. Deze blueprint omschrijft in detail wat je verwacht van deze kandidaat. Aan de hand hiervan kun je een redelijk objectief oordeel vellen of iemand bij de functie past. Om de blueprint op te stellen geef je antwoord op deze vragen:

  • Wat is de missie die het bedrijf heeft voor deze functie? 
  • Welke doelen wil je dat deze persoon behaalt in de functie? Zorg dat deze SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) zijn, zodat je na een jaar kan reflecteren op deze doelstellingen.
  • Welke skills en gedragingen wil je dat deze persoon heeft?

Deze blueprint bespreken wij altijd samen met onze opdrachtgevers voor we het recruitmentproces opstarten. Zo kunnen wij gerichter op zoek naar de juiste match en is de kans op slagen groter.

Naar de kern tijdens sollicitatiegesprekken

Dan de daadwerkelijke sollicitatiegesprekken: dé kans om de kandidaat beter te leren kennen. De Who-methode raadt aan om tijdens deze gesprekken chronologisch door de carrière van de kandidaat te lopen. Bij iedere carrièrestap vraag je door over wat diegene hier heeft gedaan, wat goed ging en wat minder goed ging. Zo krijg je een redelijk gebalanceerd idee van wat een kandidaat drijft en waar hun krachten en valkuilen liggen.

Een van de vragen van de Who-methode is: ‘Stel dat ik je manager van toen zou bellen, wat zou diegene dan over je zeggen?’. Niet dat je per se die manager hoeft te bellen, maar je krijgt een eerlijk antwoord op deze vraag.

Hoe herken je een A-player?

Wat kenmerkend is aan A-players is dat ze steeds zelf de regie houden over hun loopbaan. Ze willen zich constant blijven ontwikkelen en zoeken een uitdaging. Als je vraagt waarom ze weg zijn gegaan bij een vorige werkgever zal het antwoord over het algemeen te maken hebben met de behoefte aan een nieuwe uitdaging.

Is het ook een PastPrecies match?

Aan de hand van de antwoorden kun je de blueprint die je hebt gemaakt van tevoren nalopen en kijken of dit een goede match is voor de functie en het bedrijf. Door de Who-methode te gebruiken ga je op basis van vooraf gestelde doelen veel gerichter het sollicitatieproces in en ben je in staat betere vragen te stellen. Hierdoor verhoog je de kans op een PastPrecies match aanzienlijk. 

Wil je meer tips ontvangen over hoe je effectief de Who methode kunt toepassen tijdens sollicitatieprocedures? En/of wil je werken met een bureau dat deze methode al jarenlang toepast? Laten we dan een kop koffie of thee drinken. Mail naar info@ werfselect.nl of bel 033-4224022.

Vragen over Een A-player herken je al tijdens het gesprek?

Neem contact op met Annelies Ruis

Eigenaar / Consultant annelies@werfselect.nl
06-54227874

Geïnteresseerd?