Welke online marketing expertise is er precies nodig?

Vaak krijgen wij de vraag : “willen jullie een online marketeer voor ons zoeken?” Leuk, denken wij dan. “Vertel eens, wat moet deze persoon voor elkaar krijgen voor jullie?” Het antwoord is vaak zoiets als: “Nou, we willen graag de voorkeur voor ons merk met behulp van online versterken. De online zichtbaarheid naar een hoger plan tillen. De loyaliteit van onze klanten verhogen. Diepgaand inzicht in de customer journey. Sowieso willen we de digitale transformatie nu eens echt gaan versnellen. Voordat de concurrentie ons ver vooruit is. En e-commerce beter inzetten. Samenwerking van sales en marketing kan beter en ook tussen de landen. We willen graag proactief inspelen, een disruptieve organisatie zijn, een 3.0 organisatie… Met name nu, in Coronatijd en natuurlijk straks. Want at gaat er allemaal gebeuren? Blijft de consument vooral online bestellen? Hoe kunnen we inspelen op thuiswerken? Ook denken we aan aansprekende digitale campagnes. Het zou mooi zijn als de kandidaat daar mooie voorbeelden van meeneemt, bij A-merken. Het zou daarbij handig zijn als de kandidaat ook zelf de content kan maken, maar we werken ook samen met bureaus.” Herkenbaar?

Helder toch! Of niet?

Dat klinkt als een prachtige opdracht voor een zogenaamde T-shaped marketeer met een breed begrip van online marketing en digitale transformatie, die op 1 of 2 gebieden over specialistische kennis beschikt. Een kolfje naar de hand van de vele (honderden!) professionals in ons netwerk. Wij gaan meteen bellen …. Of niet? Geen tijd te verliezen natuurlijk, maar tegelijk is dit bij uitstek het moment om even twee tellen stil te staan. Want ja natuurlijk kunnen we zorgen dat je al deze expertise ‘morgen’ in huis hebt, maar tegelijk levert een scherper gewenst profiel daarna tijdswinst op. De ‘online marketeers’ hebben namelijk ervaring opgedaan in een bepaalde branche, met een bepaalde klantfocus, in een bepaalde fase van marktvolwassenheid, binnen verschillende kanalen en omgevingen. En nemen daarnaast nog specifieke skills mee. Welk pakket gaat jullie het hardst vooruit helpen?

De juiste ervaring

Een online marketeer met ervaring binnen financiële dienstverlening heeft vaak een sterke focus op online aankopen bijvoorbeeld. Terwijl voor een online marketeer binnen FMCG de combinatie met offline een dagelijkse uitdaging is. Maar let op! Juist ook ervaring uit een andere branche kan veel brengen. Beide professionals hebben namelijk hetzelfde brede begrip van online marketing en digitale transformatie en kunnen de klus dus klaren. Zij hebben het strategisch denkvermogen om de juiste kanalen te kiezen en te weten wat daarvoor nodig is en weten wie ze moeten betrekken om het online vraagstuk op te lossen en kunnen partijen daarin begeleiden. Echter daarnáást hebben zij specifieke expertise op bijvoorbeeld het vlak van digitale transformatie, customer engagement, awareness, performance, e-commerce, content, SEO, social, platforms, community building, online branding, data tracking, CRM marketing etc. etc.

Vragen vooraf

Veel opties dus. Daarom stellen wij vragen vooraf. Gaat het inderdaad om digitale transformatie? Waarin de klant 100% centraal staat in de gehele customer journey, verbonden is met een waardevol netwerk en digitaal als norm beschouwt? En waar staat jouw organisatie en waar wil je precies naartoe? Ligt de focus op leadgeneratie? Engagement? Awareness? Performance? Insights? Stakeholder management? Integratie van data en/of systemen? De positie van de marketingafdeling binnen de organisatie? Is jouw strategie al uitgekristalliseerd en een social campaign inderdaad het beste plan gebleken? Is jouw in de haast opgetuigde online webshop ook na coronatijd het beste idee? In hoeverre wil je jouw klanten daadwerkelijk van de supermarkt naar online bestellen bewegen?

Extra hulp van een online marketing adviseur

Zomaar wat vragen die veel verschil maken bij het selecteren van de juiste (interim of vaste) kandidaat en daarmee voor het uiteindelijke resultaat. Wij komen graag eens (digitaal) langs om jouw vraagstuk in kaart te brengen. Dat doen we kosteloos en vrijblijvend. Optioneel nemen we alvast een online expert mee die in 1,5 tot 2 uur de prioriteiten scherp stelt samen met jou. Daarvoor betaal je eenmalig 195 euro excl. BTW. Goed idee? Wij zijn je graag van dienst.

PS. Ben je nu zelf een online professional en wil je reageren op dit artikel of je inschrijven voor het geval er weer zo’n vraag van een van onze opdrachtgevers komt? Laat dan ook van je horen!

WerfSelect – info@werfselect.nl – 033-4224022

Vragen over Welke online marketing expertise is er precies nodig??

Neem contact op met Annelies Ruis

Directeur / Consultant annelies@werfselect.nl
06-54227874

Geïnteresseerd?