Artikel Werf& Kracht van samenwerving

Over de kracht van ‘samenwerving’: ‘Alleen bureaus met een warm netwerk zullen overleven’

Het is niet veel werving- en selectiebureaus gegeven om de 21 jaar vol te maken. Het Amersfoortse WerfSelect lukte dat wel, dankzij vele ‘PastPrecies-matches’ en ‘de kracht van samenwerving’. Maar wat bedoelen ze daar eigenlijk mee?

Peter Boerman Werf& Op 22 oktober 2019

‘Alleen de partijen met een groot, warm netwerk zullen toegevoegde waarde blijven leveren’, voorspelt Annelies Ruis (foto boven), oprichter en directeur van WerfSelect, een werving- en selectiebureau in Amersfoort dat bemiddelt in interim-managers en professionals in vaste dienst in de (online) marketing, communicatie en sales.
‘Alleen de partijen met een groot, warm netwerk zullen toegevoegde waarde blijven leveren.’
En zo’n warm netwerk, dat kun je wel aan haar overlaten. Al 21 jaar is haar bureau actief in de markt, met inmiddels klanten als Grolsch, Spa, Velux en Bovag aan de ene kant, en vele kandidaten aan de andere. Velen van hen waren recent ook aanwezig op het jubileumfeest, waar onder meer de strategie ‘De kracht van samenwerving’ werd gepresenteerd en Grolsch de arbeidsmarktcampagne ‘Echt.Karakter’ toelichtte. Maar wat houdt dat eigenlijk in, ‘samenwerving’? En hoe krijgt dat in de praktijk vorm? Tijd voor een nader interview…

Jullie bestaan 21 jaar, heel wat voor een recruitmentbureau. Waaraan is dat te danken?

‘Toen ik in 1998 startte op de welbekende zolderkamer wilde ik het bedrijf bouwen waar ik zelf graag wilde werken. Dat betekende écht persoonlijk contact, partnership met een langetermijnfocus en de verwachtingen overtreffen. Deze elementen zijn in mijn ogen alleen maar relevanter geworden, ook al lijkt de markt nu misschien een meer onpersoonlijke en technologiegedreven kant op te gaan. Maar we blijven allemaal mensen die gezien willen worden en die op een prettige manier willen samenwerken. Natuurlijk kan technologie helpen zaken handig te organiseren en valideren, maar dan dus wel ondersteunend aan persoonlijk contact.’

‘Laatst vertelde een kandidaat dat hij bij onze opdrachtgever ook zijn vrouw had ontmoet.’

‘Met deze uitgangspunten werken we al jaren aan wat wij noemen: PastPrecies-matches, en dat doen we nog elke dag met ontzettend veel plezier. Laatst kregen we bijvoorbeeld van een kandidaat terug dat hij niet alleen een heel succesvolle werkperiode bij onze opdrachtgever had gehad, maar er ook zijn vrouw had ontmoet. Dan springen wij een gat in de lucht. Het geeft betekenis aan ons werk; en daar worden we dus ontzettend blij van. Wij willen kandidaten helpen om werk te vinden waar ze hun hart in kunnen leggen. We geloven dat ze daarmee het verschil kunnen maken voor onze opdrachtgevers.’

‘Een verregaand partnership met onze opdrachtgevers, zodat we ieders kracht optimaal inzetten bij de werving van de juiste nieuwe medewerkers. Door echt samen te werken halen we betere en duurzamere resultaten. Daarom werken we ook op basis van exclusiviteit. Onze opdrachtgever gooit de vacature niet over de spreekwoordelijke schutting, maar we werken samen aan een optimale invulling. Daarmee ben je meer een (externe) collega dan een ingehuurd bureau. We vullen die strategie nu nog verder in met andere diensten die bedrijven helpen om hun werving van commercieel personeel optimaal in te richten, gebruik makend van onze kennis van deze doelgroep en grote netwerk.’

En wat betekent dat aan de kandidatenkant?

‘We willen kandidaten helpen om de juiste vervolgstap te zetten op basis van een diepgaand intakegesprek en gezamenlijke plan van aanpak. Dat doen we gratis, en vaak bedanken kandidaten ons dan ook na een persoonlijk gesprek bij ons op kantoor. Ze ervaren het als een gesprek dat veel weg heeft van coaching dat hen helpt om de juiste keuzes te maken op loopbaangebied.

‘Volgens onderzoek hangt bijna 90% van het succes van een medewerker af van zaken die niet op het cv staan.’

Uit onderzoek is gebleken dat bijna 90% van het succes van een medewerker afhangt van zaken die niet op het cv terugkomen. Denk aan: leervermogen, emotionele intelligentie en temperament. In onze gesprekken gaat het dan ook vooral over persoonlijkheid, drijfveren en competenties en maar beperkt over de werkervaring. Zo kunnen we een betere match maken. We geloven in de kracht van ons netwerk en doorverwijzing. Zo worden kandidaten niet alleen door ons geselecteerd, maar ook door hun vakgenoten. Een extra zekerheid. Zo ondernemen we samen met ons netwerk. Ook een vorm van samenwerving dus.’

Op welk probleem is ‘samenwerving’ het antwoord?

‘Bij veel bedrijven daalt het besef in dat het juiste personeel vinden prioriteit nummer 1 is. En dat de schaarste en daarmee de concurrentie groot is. Dat betekent dat ze alles uit de kast moeten trekken om de beste mensen binnen te kunnen halen. Momenteel bestaat de keuze voor werkgevers eigenlijk uit: doen we het zelf, of besteden we het uit aan een bureau? Alles of niets dus. Vaak begint het bedrijf zelf en als dat niets oplevert gaat een bureau ermee verder. Dat betekent kostbaar tijdverlies.’

‘Veel bedrijven snappen dat het juiste personeel vinden prioriteit nummer 1 is. En dat de schaarste en daarmee de concurrentie groot is.’

‘Met ‘De kracht van Samenwerving’ willen wij een palet aan mogelijkheden bieden, zodat ieders kracht optimaal wordt gebruikt, resulterend in een groter bereik, tegen gemiddeld lagere kosten en sneller succes. En zijn we bovenal continu betrokken bij de teamopbouw en dus niet pas als de nood hoog is. Daarnaast weten we door de intensievere samenwerking beter wie bij een bepaald bedrijf/team/cultuur/uitdaging past en zo kunnen we een nog stevigere match op persoonlijkheid en competenties maken.’

In hoeverre is dit anders dan een catalogus aan (modulaire) diensten die je aanbiedt?

‘Het uiteindelijke product is een catalogus met diensten, en daarnaast maatwerk. Het gaat echter over een essentieel ander uitgangspunt. Er staat bij ons geen muur meer tussen werkgever en bureau, maar we krijgen het hand in hand voor elkaar. We willen het verlengstuk van onze opdrachtgevers zijn en communiceren zelfs vanuit hun naam, als dat handig is. Bijvoorbeeld door een interim recruiter toe te voegen aan het wervingsteam van de opdrachtgever. Of door de campagnes op sociale media en jobplatforms voor hen op te zetten. Aan de andere kant van het spectrum is het ook mogelijk om, naast eigen werving, de vacature in ons netwerk uit te zetten. Uiteraard checken wij dan in alle gevallen of matches aan de PastPrecies-normen voldoet.’

Wencke Ellenbroek (Grolsch) vertelde bij jullie recent over de campagne ‘Echt.Karakter’. Hoezo?

‘Grolsch selecteerde in 2018 bureaus voor partnerships op allerlei vakgebieden. Wij zijn toen geselecteerd als exclusief partner voor marketing, sales en corporate affairs posities. Tijdens een gezamenlijke middag zijn de geselecteerde bureaus meegenomen in de plannen voor Grolsch’ employer branding-campagne, waarbij ze input konden geven. Dat was voor ons dus de start van onze samenwerving.’

‘Eerst deden 60 medewerkers schoorvoetend mee. Maar nu zijn er al 200 portretten.’

‘Er was in eerste instantie nauwelijks budget beschikbaar en er was weinig capaciteit beschikbaar binnen het team. Maar een goede employer branding-campagne was hoognodig, niet in het minst vanwege de locatie: Enschede. Grolsch legt de lat hoog voor nieuw personeel en wil daarbij ook mensen van buiten de regio bereiken. Voor een nieuwe campagne kozen ze dan ook heel bewust eigen mensen. Mensen maken immers het succes van de organisatie. In eerste instantie deden 60 medewerkers schoorvoetend mee, waarbij ze helemaal naturel en close-up werden gefotografeerd. Inmiddels zijn er portretten van 200 medewerkers.’

‘Met de beelden van ‘Echt.Karakter’ geven we kandidaten bij onze werving een kijkje in het bijzondere bedrijf dat Grolsch is. We merken overigens dat de campagne heel goed aansluit bij het beeld dat mensen al van Grolsch hebben. Het werkt vooral positief op kandidaten die van corporates afkomen. Deze mensen hebben regelmatig moeite met de vele reorganisaties en het ‘kleine radartje’ dat ze bij deze grote bedrijven zijn. De Grolsch-campagne sluit aan bij hun behoefte aan ‘de menselijke maat’. Door deze campagne kunnen we hen nog duidelijker maken waar Grolsch voor staat. Sterk staaltje samenwerving in de praktijk dus.’

Welke diensten passen volgens jullie vooral bij de behoefte van deze tijd?

‘Werven is marketing geworden. Bedrijven werken aan hun employer brand door onder andere sociale media en jobplatforms op een slimme manier te gebruiken. Wij hebben altijd vanuit partnership gewerkt met onze opdrachtgevers. De afgelopen jaren adviseren we hen steeds vaker over de opbouw van hun (online) marketing-, communicatie- en salesteams. Doordat we continu betrokken zijn kunnen we veel beter matchen en zelfs proactief in de gaten houden of er interessant talent voor hen beschikbaar komt.

‘Iemand die ook bij Unilever welkom is, kiest nu geregeld voor een start-up met purpose en potentie.’

‘Voorlopig blijft de arbeidsmarkt demografisch gezien krap. Vooral aan millennials wordt veel getrokken. Zij zitten meer op kwaliteit van leven en betekenis in hun werk dan op de traditionele hiërarchische loopbaan. Werkgevers die niet alleen op winst gericht zijn, maar ook op verantwoordelijkheid nemen en teruggeven aan de samenleving zijn al erg populair. Daarbij is de grootte van het bedrijf minder van belang geworden, merken we. Iemand die ook bij Unilever welkom is, kiest nu bijvoorbeeld geregeld voor een start-up met purpose en potentie. Wij geven hen toegang tot zulke bedrijven met een missie en adviseren over wat bij hen past.’

Hoe zie je de toekomst van recruitment voor je?

‘Wij denken dat alleen de partijen met een groot, warm netwerk toegevoegde waarde blijven leveren ten opzichte van de straks beschikbare platforms (zoals Google for Jobs) en technologieën die bedrijven kunnen inzetten (matching met artificial intelligence). Overigens wel door ook slim gebruik te maken van de beschikbare technologie en platforms, maar zonder aan persoonlijk contact te verliezen.’

Foto’s afkomstig van jubileumbijeenkomst De WerfSelectie in het Eemklooster in Amersfoort. © Twycer / www.twycer.nl