Blog: Een baan met betekenis

Het dagelijks matchen van ambities, wensen, verwachtingen, eigenschappen, voorwaarden (de lijst is eindeloos), is wat het recruitmentvak zo ongelooflijk boeiend maakt. In deze column geven we met veel plezier een kijkje in de keuken van WerfSelect.

“Yes Mathanja, dat is precies wat ik zoek. Een functie die bijdraagt aan een betere wereld. Daar wil ik graag meer over weten. ”

Een veelgehoorde reactie als ik kandidaten benader voor een functie of interimklus met nadruk op de circulaire economie, biodiversiteit, gezonde voeding, duurzaamheid etc. Ook wij worden er blij van dat wij dergelijke rollen steeds vaker aan kunnen bieden*. Meestal is de animo groot en volgen vele gesprekken. En wat mij dan opvalt is het verschil in overwegingen. Natuurlijk is dit mijn beleving en subjectief, maar:
  • De senior-kandidaten die ik spreek zijn vaker bereid concessies te doen indien nodig (in functie, werkuren, reistijd, salaris, doorgroeimogelijkheden, zekerheid …) als ze van betekenis kunnen zijn;
  • bij de ‘Millennial’ valt niet te voorspellen wat de belangrijkste component zal zijn (maatschappelijke impact, vakinhoudelijk interessant, doorgroeimogelijkheden, reisafstand, salaris?);
  • en voor de Generatie Z-kandidaat (geboren na 1995) is het duurzame aspect vaak een basisvoorwaarde. Hij/zij weegt alle aspecten even zwaar mee.
Hiermee is overigens absoluut niet gezegd dat bij een ‘groene’ baan het arbeidsvoorwaardenpakket ook altijd minder is, maar wel dat bij een dergelijke rol de maatschappelijke relevantie een essentiële component vormt.

De nieuwkomers op de arbeidsmarkt uitgelicht

De nieuwkomer op de arbeidsmarkt, Generatie Z, ‘wil het allemaal’. In verschillende media lees ik dat leden van deze generatie duurzaamheid belangrijk vinden, maar ook dat ze nóg meer waarde hechten aan (economische) zekerheid. In deze ‘Coronatijden’ bijvoorbeeld letten kandidaten uit deze groep extra goed op. Ze willen graag een stap maken in hun carrière, maar dan wel alleen als er een vast contract geboden wordt. Ook vragen ze goed door of er wel voldoende begeleiding is in de functie. En of huidige teamleden al lang bij de organisatie werken. “Waarom zou ik daar gaan werken?” wordt mij dan gevraagd. Ik denk dan terug aan mijn eigen zenuwen voor sollicitatiegesprekken. In een strak colbert, te krappe, nette schoenen, zwetend in de stoel. “Highlight je goede eigenschappen”, hoorde ik dan in mijn achterhoofd. “Heb altijd een paar vragen achter de hand, geef verrassende antwoorden, wees jezelf” … de tips uit Intermediair Magazine (nog in print) streden om voorrang, terwijl ik ondertussen een goede indruk probeerde achter te laten. Je raadt al dat dit doorgaans jammerlijk mislukte. Ik was nooit ontspannen mezelf en gaf al helemaal geen verrassende antwoorden, maar gelukkig voor mij gaf de interviewer mij vaak nog een kansje.

Ondernemend en op zoek naar zekerheid tegelijk

Zo anders lijkt het voor leden van deze Generatie Z. Die gaan pas overstag als het hele plaatje klopt. Nou ja, zo lijkt het natuurlijk … want voor hen is het net zo spannend en o zo verwarrend. “O, ze willen de ouderwetse manier”, kreeg ik laatst als antwoord van een 26-jarige. Ik had aangegeven dat hij zijn toekomstige werkgever moest overtuigen van zijn kunnen. Haha, auw, een mooie spiegel voor ondergetekende, die ik dan dankbaar in mijn zak steek. Het was een uitstekende kandidaat en ik droeg hem voor aan mijn opdrachtgever. Met de opmerking dat hij alleen op gesprek wilde komen als een vast contract tot de mogelijkheden behoorde in deze Coronatijden. “Is hij dan wel ondernemend?” kreeg ik terug van de opdrachtgever. . “Jazeker is hij ondernemend!”, antwoordde ik. En somde de bedrijfjes en initiatieven op die hij waargemaakt had. Alleen neemt hij de tijd om die ene baan te vinden waar hij social impact kan maken, met leuke mensen kan werken, voldoende begeleiding krijgt, door kan groeien, tijd overhoudt voor andere dingen dan werk, een passend salaris krijgt en ja, een stukje zekerheid. “Dat is een flinke lijst”, zei mijn opdrachtgever. “Maar zijn profiel ziet er goed uit, plan maar een afspraak met hem in.” 29 mei 2020, Mathanja Klop, Senior Recruiter bij WerfSelect    ———————————————

* Ook een baan met betekenis? Een greep uit de reeds ingevulde en actuele maatschappelijk relevante vacatures via ons:

Actueel:   Ingevuld (o.a.):
  • Corporate Affairs Officer CSR – Spadel
  • Accountmanager gezonde voeding voor kinderdagverblijven – Madaga
  • Contentmarketeer om meer zonne-energie mogelijk te maken – Libra Energy
  • Marketeer ouderenzorg – Uw Zorgcompaan
  • Marketing Manager en Senior Brandmanager – elho

Vragen over Blog: Een baan met betekenis?

Neem contact op met Annelies Ruis

Eigenaar / Consultant annelies@werfselect.nl
06-54227874

Geïnteresseerd?