Interview Geert Friebel van BankGiro Loterij

In deze serie interviewen we bevlogen mensen die werken voor bevlogen merken. In dit interview is Geert Friebel, Head of Marketing & Partnerships BankGiro Loterij, en gewaardeerd opdrachtgever van WerfSelect, aan het woord. 

 

Na een mooie start in verschillende marketingfuncties bij AEGON is Geert als interim-manager gaan werken voor onder andere SNS Bank, Interpolis en Robeco. Via via kwam hij bij de Goede Doelen Loterijen (Postcode Loterij, BankGiro Loterij en VriendenLoterij) terecht. Na een aantal jaar kreeg hij de kans om voor de nieuw op te zetten Duitse Postcode Loterij aan de slag te gaan. Ze begonnen klein, met maar een paar mensen. Hij kon zich daardoor met alles bemoeien: van financiën en commercie tot aan de keukenvoorraad. Hoewel hij nogal ondernemend is ingesteld en interimmen hem goed past, maakte hij na twee jaar Duitsland de overstap naar een vaste positie toen hij de bijzondere kans kreeg om de rol van Hoofd Marketing & Partnerships bij de BankGiro Loterij te gaan vervullen.

 

Allereerst, hoe ben jij de afgelopen vreemde periode (corona) doorgekomen?
Wij zijn al vroeg vanuit huis gaan werken. Zeker met kleine kinderen die thuisonderwijs moesten krijgen was dit best even wennen, maar het was ook leuk om zoveel tijd met mijn gezin door te kunnen brengen. Mijn werk vroeg veel van mijn organisatie- en improvisatietalent als manager. Daarnaast hebben wij al onze creativiteit uit de kast gehaald om leuke alternatieven voor onze deelnemers te verzinnen, aangezien ze tijdelijk niet naar musea konden met hun BankGiro Loterij VIP-KAART. Inmiddels kunnen zij gelukkig weer op pad, en werken wij weer met een kleine groep mensen op ons kantoor. We blijven natuurlijk wel voorzichtig en houden alle ontwikkelingen in de gaten.

 

Je huidige baan past je als een handschoen. Waar zit dat ‘m in?
De resultaatgerichtheid en dynamiek van de Loterij passen heel goed bij mij. Het is echt een ‘voorkant’-bedrijf: veel sales, marketing en entertainment, maar het begint allemaal duidelijk met onze missie voor een betere wereld. We hebben zo’n grote distributiekracht dat we echt het verschil kunnen maken voor mensen en goede doelen. Met de ‘DOE MAAR LEKKER VEGETARISCH- campagne van de Postcode Loterij zetten we toch maar mooi miljoenen huishoudens in beweging. En wat betreft mijn functie: ik vind het leuk om een groot team aan te sturen, mensen in hun kracht te zetten. Ik geef vrijheid en vertrouwen, stel heldere kaders en help teamleden om beter te worden door ze te vragen wat ze willen, te faciliteren en de weg te wijzen. In praktisch elk gesprek staat centraal: “Wat wil jij echt en hoe ga je dat realiseren?”

 

“Voor deze rol maakte ik graag de overstap naar een vaste functie”

 

Hoe zit dat voor jouzelf? Hoe wil jij je op termijn doorontwikkelen?
Voorlopig heb ik het enorm naar mijn zin. Nu zit ik op Marketing en Partnerships, en op dat terrein blijf ik genoeg leren. Een algemene managementfunctie lijkt me op termijn een interessante vervolgstap, bijvoorbeeld als managing director van een bedrijfsonderdeel van de Loterij of van een ander middelgroot bedrijf.

 

Welke lessen zou je mee willen geven aan mensen die nu nog aan het begin van hun loopbaan staan?
  • Zorg dat je weet waar je energie van krijgt. Dit brengt je in een actieve flow en draagt bij aan een gezonde werk-privébalans.
  • Gun jezelf de leidinggevende die je zelf zou willen worden later; iemand die jou beter maakt.
  • Als een functie of werkgever niet goed voelt, is het ook niet goed. Het is niet erg om dat te erkennen en te zoeken naar iets wat beter bij je past.
  • Jezelf continue blijven ontwikkelen en doorgroeien mág, maar dat hóeft niet het hoogste doel te zijn. Sommige mensen zijn blij met wat ze doen en hoeven niet zo nodig vooruit. Dit voor jezelf erkennen geeft rust.

 

“Zorg dat je weet waar je energie van krijgt. Dit draagt bij aan een gezonde balans”

 

Relatief veel millennials krijgen een burn out. Hoe komt dat denk jij?
Wij vragen teveel van ze en tegelijkertijd vragen ze ook veel van zichzelf en hun omgeving. Soms mag het wereldbeeld wel wat realistischer zijn. Het kan tenslotte niet alleen maar leuk zijn. Acceptatie van jezelf en van bepaalde zaken is ook belangrijk. Het is goed om ambitieus te zijn, maar de basis moet eerst op orde zijn. Geduld is ook belangrijk, je kunt niet na je eerste geslaagde campagne of project, verwachten dat je de maand daarna weer iets totaal nieuws kunt doen.

 

Wat is jouw visie op het werven van nieuwe medewerkers? 
Diversiteit is belangrijk. Wij vertegenwoordigen bij de Goede Doelen Loterijen tenslotte vier miljoen huishoudens die ook divers zijn. Er is bij ons al een gelijkwaardige verdeling tussen mannen en vrouwen. We hebben bijvoorbeeld met ingang van januari 2020 volledig betaald partnerverlof ingevoerd. Maar er mag nog meer diversiteit komen qua leeftijd en culturele achtergrond. Ik geef bij het aannemen van nieuwe medewerkers daarom voorkeur aan kandidaten die ook op dit vlak wat toevoegen.

 

“Hire on attitude, train on skills”

 

Meer inhoudelijk hanteer ik een oud uitgangspunt: ‘Hire on attitude, train on skills’. Wij namen bijvoorbeeld laatst iemand aan die niet aan de vereiste opleiding en werkervaring voldeed, maar sterk werd aanbevolen door een collega. Daardoor vertrouwden we erop dat ze uit het juiste hout gesneden is en dat we haar verder zelf konden trainen op de rest. Dat pakte heel erg goed uit.

Hoe kijk jij naar de rol van bemiddelingsbureaus?
We proberen eerst zelf om een geschikte kandidaat te vinden, maar als dat niet lukt schakelen we een bureau in. Voor lastige, specialistische vacatures vraag ik hulp van een bemiddelingsbureau, omdat zij een gericht netwerk hebben en ook latent werkzoekenden kunnen bereiken. Bij een interimopdracht is recente en relevante ervaring belangrijk, omdat de werknemer dan meteen up and running kan zijn. Als ik de hulp van WerfSelect inschakel, dan weet ik dat er een goed voorstel komt.

 

Hoe maak je, in jouw visie, als interimmer het verschil?
Zorg voor een professionele en loyale werkhouding. Als een opdrachtgever op je rekent, ga je niet weg, ook niet als er iets beters voorbij komt. Dat is gewoon een bepaalde professionaliteit die belangrijk is voor opdrachtgevers. Hiermee maak je het verschil ten opzichte van andere meer opportunistische zzp’ers. Wees een rots in de branding, blijf positief en oplossingsgericht en zorg ervoor dat anderen op jou (kunnen) vertrouwen.

 

“Als een opdrachtgever op je rekent ga je niet weg”

 

Wat vind je belangrijk bij de samenwerking met een bureau? 
Na verloop van tijd draaiden de rollen om: ik ging zelf interimmers inhuren, via WerfSelect. Ook nu zijn er net twee interimmers aan de slag gegaan bij de BankGiro Loterij. Zonder uitzondering zijn de voorgestelde kandidaten direct goed. Ik neem ze vaak meteen aan en ben daar altijd blij mee geweest. Verder hebben jullie kennissessies voor mij veel toegevoegde waarde. Door deze interactieve bijeenkomsten leer je elkaar beter kennen. Jullie spreken mensen het hele daar door en sorteren voor op de beschikbaarheid van de toppers. En dat moet ook, anders kom je er gewoon niet tussen. Voor mij als opdrachtgever (nu) is dat zeer waardevol. Ik waardeer het ook zeer dat WerfSelect je als een persoon ziet: je wensen en kwaliteiten worden altijd goed besproken, maar we horen het ook eerlijk als iets niets helemaal past. Doordat je elkaar in de praktijk meemaakt, krijg je pas echt goed zicht op elkaars sterke punten en waar je nog verder kunt ontwikkelen, zo kom je samen verder.

 

Geert, dankjewel dat je jouw inzichten wilde delen! Wij kijken er naar uit nog lange tijd samen met jou op te lopen.