Interview Annette Visser

In deze interviewserie zetten we bevlogen mensen en merken in the spotlight. Deze keer een gesprek met Annette Visser over haar opdracht bij Driscoll’s

Annette, jij deed via WerfSelect een interim opdracht bij Driscoll’s. Wat hield het in?
In essentie ging het om een uitbreiding van het assortiment, maar ook om kostenbesparing en plasticreductie. Dit vertaalde zich concreet in twee belangrijke verpakkingsprojecten: een vernieuwende emmer voor blauwe bessen en een familieverpakking voor frambozen en blauwe bessen.

Hoe kwam de samenwerking tot stand?
Helma (recruiter WerfSelect) wist dat ik graag wil werken in categorieën die een positieve bijdrage leveren aan een gezonde wereld. Zij zei: “Dit zou weleens heel goed kunnen passen, ga eens praten”. Tijdens het gesprek met Marieke Appel (opdrachtgever en Marketing & Communications Manager EMEA Driscoll’s) was er direct een klik. Toch was ik wel benieuwd of een focus op verpakkingen bij mij zou passen. Maar het was echt een vondst. Deze focus zorgde er voor dat het project sneller in de executie kwam. En ook met het maken van de business case kon ik echt waarde toevoegen.

Hoe ga jij te werk bij de start van een nieuwe opdracht?
Als ik van start ga stel ik eerst vast wie ik waar voor nodig heb. In dit geval kon een stagiaire mij veel vertellen en er was een goede briefing, dat was heel erg prettig. En dan ga ik praten met alle betrokkenen en stakeholders. Ik vraag naar wat belangrijk is, welke eisen er gelden, maak de planning, welke aandachtspunten er zijn et cetera. Dat moet je even heel goed op je in laten werken, zo’n proces. En verder is het een kwestie van DOEN.

En het bedrijf Driscoll’s? Wat typeert hen? Is het een bevlogen merk?
Jazeker ! Driscoll’s teelt en verkoopt zacht fruit, wereldwijd. Het gaat om het fruit in het veld, de kwaliteit en de mensen die daarvoor zorgen. Zij vinden de samenwerking met klanten en de keten erg belangrijk. Het belang van de telers in diverse landen wordt echt gezien. Het is ook vastgelegd in Driscoll’s Worker Welfare Standards.

Maar ook het Paperpack project (duurzame verpakking) is substantieel. Het wordt op dit moment in Scandinavië groots gelanceerd na drie jaar voorbereiding. Driscoll’s wil absoluut bijdragen aan een betere planeet. En het is een moeilijk vraagstuk hoor, dat moet je niet onderschatten. Het gaat om kwetsbaar fruit, heel gevoelig voor temperatuur en vocht. Maar je wilt (moet!) ook reduceren in plastic.
Daarnaast is het vers fruit, dus je bent afhankelijk van het klimaat, de oogst, de aanvoer, een keten aan mensen en noem maar op. Iedereen is er op gericht dat het morgen weer anders kan zijn. Oplossingsgerichtheid en samenwerken zijn key.

En ben jij een bevlogen mens? Wat drijft jou?
Mijn motivatie is wel echt samen een bepaald resultaat halen. Trots op mijzelf als het gelukt is, maar nog veel meer als we het samen gedaan hebben. Dat gaat nooit vanzelf. Mijn optimisme helpt, dat vind ik leuk. We vonden het ook allemaal jammer dat mijn project er uiteindelijk weer op zat.

Welke persoonlijke eigenschappen hielpen jou bij dit project ? Wat was de ‘Annette-factor’ die het een succes maakte?
Zelfredzaamheid, energie, optimisme, enthousiasmeren, anderen aansteken, opgeruimdheid. “Zin in!” zeg ik altijd.

Waar lag jij van wakker c.q. welke obstakels kwam je tegen om je doel te bereiken en hoe ging jij daarmee om?
Het ging allemaal goed, maar er was 1 keer een moment waarop het spannend werd. Een belangrijke klant had de indrukt dat de nieuwe familieverpakking niet goed met hen was afgestemd. Uiteindelijk is dit goed gekomen door er specifieke aandacht aan te besteden en een aantal instore testen succesvol gezamenlijk uit te voeren.

Welke learnings, klein of groot, heb jij die voor anderen interessant zouden kunnen zijn?
Als interimmer moet je altijd voor ogen houden dat de interne stakeholders het allerbelangrijkste zijn. Helemaal als het om een innovatie gaat. Je moet hen aangehaakt houden. Dat merk ik telkens weer.

En een tweede is dat je de operationele, dagelijkse prioriteiten gescheiden houdt van de langere termijn projecten. Hiermee voorkom je dat de aandacht voor de langer termijn projecten onvoldoende is en de voortgang ervan in het gedrang komt. Een mix van korte en langere termijn agendapunten in dezelfde klantmeeting is niet effectief.

Hoe kijk je er op terug?
Met een heel goed gevoel. De verpakkingen zijn er gekomen. En ook in de plannen voor het nieuwe jaar opgenomen. Er is veel aanvoer van vers fruit en dan zijn grootfamilieverpakkingen heel relevant. Ze zijn opgenomen in het standaardassortiment van Driscoll’s. Ook heb ik heel veel geleerd, vakinhoudelijk, maar ook weer als persoon. Dat vind ik ook heel belangrijk. Ik kijk terug op een succesvol interim marketingproject.

Toch is je volgende stap een vaste baan. Vertel eens?
Mijn volgende uitdaging heb ik gevonden bij elho. Dit bedrijf heeft als missie om mensen met mooie, duurzame producten voor planten te inspireren om meer groen in hun omgeving te hebben. Dit past helemaal bij mijn ambitie om bijdrage te leveren aan een gezondere wereld. Daarbij is het een rol binnen marketing die gericht is op innovatie, die ik, zeker na de ervaring bij Driscoll’s, heel aansprekend vind. Voor mij is dit nu een perfecte volgende stap.

————————–

WerfSelect – Verbindt bevlogen mensen en merken
Bedrijven die winst maken én positieve impact zijn de winnaars van de toekomst. Bevlogen merken noemen wij dat. Wij brengen hen in contact met onze bevlogen mensen: energieke, geïnspireerde marketeers en salesprofessionals die hun social responsibility ook serieus nemen. Zo maken wij samen het verschil voor mensen én merken, voor nu en voor de toekomst.

Mathanja Klop, Senior Recruiter WerfSelect
September 2020