Interview Claudie Godrie – Marketing Manager elho

In de reeks Bevlogen mensen & merken praten we dit keer met Claudie Godrie [foto], bevlogen marketeer en merkenbouwer bij elho. Over bouwen aan een sterk merk met een missie, effectieve campagnes, mooie uitdagingen, learnings, enthousiasme en meer.

Claudie, jij bent Marketing Manager bij elho – hoe is het voor jou gelopen?
Na bijna 10 jaar bij Perfetti van Melle in diverse marketingrollen, 7 jaar als interimmer bij Food- bedrijven en een uitstapje in de advocatuur kwam ik in gesprek met elho.

De uitdaging van het bouwen aan een merk en een team, bij een organisatie in transitie spraken mij enorm aan. Niet in het minst door de missie van elho ‘Give room to nature’. Deze missie is intrinsiek onderdeel van alle activiteiten bij elho.

Dit alles sloot helemaal aan bij mijn ambitie om samen met een team het verschil te maken en mee te werken aan de volgende stappen van elho als merk en bedrijf. Het familiebedrijfkarakter sprak me ook aan: korte lijnen met veel ruimte voor initiatief en ondernemerschap en waar ook beslissingen snel genomen kunnen worden. En vooral een tomeloze ambitie om altijd vooruit te kijken en nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen.

Is elho een bevlogen merk? Waar blijkt dat uit?
Zeker! Het is elho’s missie zoveel mogelijk mensen te omringen met groen en te verbinden met de natuur. Dat doen we door mooie designpotten te maken van recycled materiaal en te blijven vernieuwen. Alles om het voor mensen zo makkelijk mogelijk te maken om je planten happy en gezond te houden. En juist omdat de natuur ons zo lief is zien we het als onze verantwoordelijkheid hier op een duurzame manier mee om te gaan. Dat gaat veel verder dan het produceren van mooie potten om je planten in te zetten

De productie bij elho draait bijvoorbeeld volledig op energie van onze eigen windmolen in de achtertuin. En in diezelfde achtertuin wonen ook nog eens 2 miljoen bijen. Meer dan 80% van alle grondstoffen die elho gebruikt is gerecycled en ons streven is om daar 100% van te maken. Vanzelfsprekend gaan onze producten lang mee door UV en vorstprotectie en zijn ze volledig recyclebaar.

Wat is momenteel jouw grootste / mooiste uitdaging?
De uitdaging ligt voor mij in het bouwen van een sterk en betekenisvol merk. Veel mensen hebben onze plantenpotten thuis staan maar de bekendheid van ons merk is laag en te weinig mensen weten waar ons merk voor staat. Er liggen zoveel kansen om te groeien. En er zijn zoveel mogelijkheden om mensen te inspireren om zichzelf te omringen met groen.

We zien dat de impact extra groot is bij projecten waarbij voor de consument voelbaar is wat we nastreven. Zo hebben we onlangs in samenwerking met Plastic Whale de Groenste Grachten pot geïntroduceerd. Deze collectie is mede mogelijk gemaakt door de Amsterdamse grachten want daar komen de flessendoppen vandaag die verwerkt zijn in de potten. Door Plastic Whale uit de grachten gevist en door ons handmatig verwerkt in potten waardoor iedere pot een unieke groene kleur en gemarmerd effect heeft meegekregen.

Wat zijn jouw verwachtingen voor de toekomst?
Dit bizarre jaar vroeg veel van ieders aanpassings- en doorzettingsvermogen. In maart, vlak voor ons hoogseizoen, bleek dat wereldwijd veel van onze verkooppunten dicht moesten. De situatie was onzeker, maar we brachten binnen 2 weken een nieuwe focus aan in onze marketingactiviteiten. Ook andere onderdelen zoals logistiek en productie toonden veel wendbaarheid .

In diezelfde tijd kwam er een enorme vraag naar onze producten toen de winkels weer opengingen in het voorjaar. De woon- en thuiswerkplek werd erg belangrijk en mensen hadden nog meer behoefte aan groen om zich heen.

Wij verwachten dat de herwaardering van onze nabije omgeving en de natuur door zal zetten. We kijken er naar uit om mensen te inspireren zelf aan de slag te gaan met groen in huis en in de tuin. Of het nu gaat om planten verzorgen, stekken, ompotten, een groene oase op je terras of het kweken van je eigen groente en fruit. Groen om je heen geeft een energie boost…juist in een bizar jaar als dit bleek onze purpose zeer relevant.

Welke persoonlijke eigenschappen helpen jou ? Wat is de Claudie-factor’?
Ik denk enthousiasme en energie, vooral als ik in een fijne omgeving werk met mensen die vooruit willen dan ga ik er helemaal voor. Dat enthousiasme haal ik uit het samen bedenken van nieuwe ideeën. Uiteindelijk pellen we de gekste ideeën weer af en toetsen we ze aan onze doelstellingen.

Creativiteit en humor zijn dan belangrijk. En ook wendbaar zijn en zoeken naar creatieve oplossingen waardoor het meestal wel kan. Ik neem niet snel genoegen met ‘dit kan niet’.

Wat was voor jou een belangrijke learning?
Mijn belangrijkste learning is dat áls je weerstand tegenkomt op het moment dat je een verandering wilt invoeren of een nieuwe richting kiest, dat je niet alleen moet weten waar de weerstand zit maar vooral ook waar deze vandaan komt. Daar moet je nieuwsgierig naar zijn. Dus niet meteen naar de oplossing springen maar elkaars uitdagingen begrijpen. Wat is de achterliggende reden dat iemand niet meteen kan aanhaken bij een verandering of juist een andere richting voor ogen heeft. Als je dit weet kan je veel gerichter in oplossingen denken en ligt samenwerking vaak heel dichtbij.

Binnen elho maken we graag gebruik van een inspirerende Afrikaanse quote ‘if you want to go fast go alone, if you want to go far go together.’ En het is ook mijn persoonlijke ervaring dat samenwerking met en betrokkenheid van alle afdelingen cruciaal is om succesvol aan een merk te bouwen en de belofte aan je klanten en consumenten waar te maken.

En last, but zeker not least: Vergeet niet om successen te benoemen en te delen, dat geeft het team energie!

Meer lezen over elho? https://www.elho.com/nl/ons-verhaal/ons-verhaal/

————— WerfSelect – voor bevlogen mensen en merken
Bedrijven die winst maken, maar dan wel met positieve impact, zijn de winnaars van de toekomst. Bevlogen merken noemen wij dat. Wij brengen hen in contact met onze bevlogen mensen: energieke, geïnspireerde marketeers en salesprofessionals die hun social responsibility ook serieus nemen. Zo maken wij samen het verschil voor mensen én merken, voor nu en voor de toekomst.