Interview Jaap en Sebastiaan van Eatertainment

“Boodschappen doen wordt Eatertainment, in plaats van ‘order picken in een ingrediëntenpakhuis met een kassa’, wat het boodschappen van nu toch een beetje is. Wij wilden daar wat aan doen. Dat is niet alleen leuk, maar ook hard nodig nu de ‘P van prijs’ niet meer onderscheidend is. 

In gesprek met Jaap de Jong en Sebastiaan van Poelvoorde van Eatertainment

Jaap de Jong (rechtsvoor op de foto) is één van de initiatiefnemers van Eatertainment. Hij is ondernemer en managing director. Vergaart alle kennis over shopper marketing, branding en experience sinds jaar en dag. Reist daarvoor de wereld rond. Ook brengt hij partijen en initiatieven bij elkaar. Naast Eatertainment is hij eigenaar van Young Perfect, het bedrijf dat zijn moeder dertig jaar geleden oprichtte en hij nu voortzet. Op zijn dertiende pakte hij al dozen in het magazijn in, voor merkambassadeurs. Zijn eerste demonstratie op de winkelvloer deed hij op zijn vijftiende. Nog steeds staat iedere collega minstens twee keer per jaar zelf op de winkelvloer. “Dat is essentieel om feeling te houden met de shopper”, zegt Jaap.

Sebastiaan van Poelvoorde (linksvoor op de foto) startte bij Young Perfect in 2013 als stagiair. Hier zette hij eerst de afdeling Data & Shopper Insights op, waarna hij later een rol kreeg als marketeer om dergelijke data en insights juist in het voortraject te gebruiken om zowel merkfabrikanten als retailers te adviseren hoe om te gaan met het (shopper) marketing budget. Dit jaar stapte hij over naar Eatertainment in de rol van Business Unit Manager.

Eatertainment? Wat is het precies?
Eatertainment is een food- en lifestyle platform. Eatertainment is de partner van shoppers. Laagdrempelig, persoonlijk en nabij. Wij maken shoppen fun en helpen mensen er meer uit te halen met food- en lifestyle-oplossingen op maat. Daarmee realiseren we voor retailers en fabrikanten van merkartikelen een hogere winkelvloerproductiviteit op basis van advies, data-insights, activatie en entertainment.

Onze missie is om van boodschappen doen entertainment te maken. We combineren hierbij online inspiratie met lokale offline winkelbeleving. We organiseren onder andere workshops en proeverijen in de favoriete winkels van shoppers. Via het platform www.eatertainment.nl vind je lekkere maaltijdoplossingen om zelf thuis te maken, leuke acties, kookdemo’s bij jou in de buurt en meer.

Eatertainment zorgt voor beleving in de winkel én brengt merken en producten samen in relevante oplossingen voor de shopper.

Jullie zijn pas net ‘live’, hoe gaat het?
Het gaat heel erg goed. We hebben vanaf begin van het jaar gewerkt en zijn eind augustus met de eerste uitrol gestart. We hebben al diverse partnerships gesloten met merken en franchisers en krijgen ook hele goede reacties van shoppers.

Wat zagen jullie gebeuren in de markt?
Wat, waar en hoe we boodschappen doen verandert: we zijn altijd online, onderweg, laten bezorgen of eten buiten de deur. We willen gepersonaliseerde oplossingen. Sneller, flexibeler en passend bij onze behoefte! Eatertainment is een nieuw platform dat inspeelt op deze ontwikkelingen en de shopper centraal stelt.

Hebben jullie een voorbeeld van het samenbrengen van merken?
Denk aan Salad in a Jar waarin Bertolli, John West, Lassie en Galbani maximaal samenwerken om een maaltijdoplossing te bieden voor de shopper. Alle merken hierin zijn complementair aan elkaar. Shoppers kunnen proeven en proberen nieuwe dingen, vinden recepten en andere inspiratie op de winkelvloer, maar online zet dit door en vice versa.

ROPO – Research Online, Purchase Offline
We trekken de touch points in de online shopper journey door in het dagelijks leven. We gaan uit van het ROPO – principe: Research Online, Purchase Offline. Wij zorgen ervoor dat je zowel online als offline geïnspireerd wordt, waarbij we offline waarde toevoegen voor de lokale ondernemer door reuring te creëren in de winkel. Zo zorg je dat shoppers terugkomen en het ook met anderen gaan delen. De mogelijkheden voor fabrikanten, retailers en shoppers zijn eindeloos.

Waarom werkt het denken jullie ?
Omdat op prijs concurreren steeds minder aantrekkelijk wordt is het belangrijk om beleving en service toe te voegen. In samenwerken liggen heel veel mogelijkheden. De merken samen, maar ook binnen de afdelingen. Marketing, sales, trade/shopper marketing, ze hebben allemaal een eigen budget, maar de euro’s kunnen veel efficiënter geïnvesteerd worden. We kunnen er nog zoveel meer van maken. Goed luisteren naar de behoeften en samenwerken om hieraan te voldoen.

Denk aan ons platform, verspreiding massa media en social media, digital marketing en instore marketing… maar ook een tuincentrum, supermarkt, sportschool en bouwmarkt die we lokaal met elkaar laten samenwerken.

De shopper experience staat centraal. En dat gaat veel verder dan food. Zo werken we bijvoorbeeld ook samen met Whirlpool, Boho-Tiffin en BK Cookware.

Het op- en afschalen vraagt ook om flexibiliteit in de bezetting, hoe pakken jullie dat aan?
Wij kijken wat we per fase nodig hebben en toetsen binnen ons netwerk. Voor Eatertainment moesten we bijvoorbeeld eerst technisch bouwen, pas daarna konden we gaan vermarkten en naarmate we meer richting executie gingen hadden we expertise nodig op het vlak van content en social onder andere.

We huurden expertise vanuit WerfSelect in. Het bevalt ons goed om ons te laten adviseren door bureaus en vertrouwen ook in de voorselectie. Daar hebben wij hele goede ervaringen mee. En het budget? Dat vragen we ook aan de bureaus, maar ook ‘gewoon’ aan de interimmers zelf. Hoeveel uur denkt iemand nodig te hebben? We leggen een stukje vertrouwen bij hen neer. Wij geloven in deze nieuwe manier van samenwerken. Wij gaan uit van de drie V’s: Vertrouwen en Vrijheid geven en Verantwoordelijkheid vragen. Deze nemen hand in hand toe.

Hoe selecteren jullie?
We proberen altijd een zo goed mogelijk referentiekader te hebben. Gaan dus binnen ons netwerk gesprekken aan, maar ook met werving- en selectiebureaus. Vanuit beide kanten laten we mensen op gesprek komen en dan kiezen we uiteindelijk.

Skills en vaardigheden zijn natuurlijk belangrijk, maar kan je er ook een biertje mee drinken? Voor een lange samenwerking is dat minstens zo belangrijk. Wij houden bijvoorbeeld van medewerkers die kritische vragen stellen. Ik ken genoeg bedrijven die dat minder kunnen waarderen, maar wij vinden dat echt een pré.

Maar ergens blijft het toch gewoon gevoel. Je moet het op een gegeven moment ook gewoon aangaan samen. In de dagelijkse praktijk leer je iemand kennen. Dat er dan een kritische voorselectie door een bureau geweest is maakt de keuze wel meer gefundeerd, minder ‘gut feeling’ zeg maar.

Kiezen jullie voor vast of interim ?
Het liefst werken we met vaste mensen. Als we een interimmer aanstellen is dat om de flexibiliteit of specifieke kennis. Na vertrek van de interimmer houden we de hem of haar ook geregeld nog aangehaakt voor wat advies, een aantal uur per maand. Ook vanuit kostenoogpunt. De combinatie werkt voor ons goed.

Wat is de sleutel voor succes ?
We hebben geen gouden formule, maar geloven wel in ‘doen’. Proberen, bijsturen, doorpakken. We testen en onderzoeken wel, maar gaan ook uit van ervaring. Heel veel succesvolle aspecten van Young Perfect (de andere onderneming van Jaap) zetten we nu in voor Eatertainment. Dat werkt. En gebruik maken van de expertise van anderen, laat je adviseren, stap voorbij je eigen ego. Je neemt geen goede mensen aan om er vervolgens niet naar te luisteren. Je moet je kwetsbaar durven opstellen en tegelijk lef tonen. Ja daar kom je het verste mee.


 

Door Mathanja Klop, Senior Recruiter bij WerfSelect

Benieuwd naar de dienstverlening van Eatertainment ? Jaap en Sebastiaan vertellen er graag meer over : https://eatertainment.nl/contactgegevens

Ook eens met Annelies overleggen over jouw team en (flexibele) bezetting ? Zij kijkt uit naar je telefoontje/mailtje.