Oplossingen voor de enorme vraag naar digital skills

De afgelopen tijd was het e-commerce, digital en online dat de klok sloeg. Logisch natuurlijk met de versnelde digitalisering door Corona, zelfs in branches die tot nu toe dachten dat ze het daar niet van moesten hebben. Maar er zijn veel te weinig digital professionals voor de vraag. Hierbij een aantal praktische oplossingen waarmee wij onze opdrachtgevers tot nu toe hebben geholpen.

De mogelijkheid in de beperking vinden

  • Er is een enorme vraag naar 2e en 3e stappers met digital ervaring, veel groter dan het aanbod. We zetten dan ook alles op alles om de juiste kandidaat voor onze opdrachtgevers te vinden en aan te trekken. En is hij/zij echt onvindbaar dan creëren we mogelijkheden die soms ook voor andere mensen interessant zijn.

  • Uiteraard begint het proces met zorgen dat de vacature interessanter is voor de beoogde kandidaat dan bij de concurrent. Maar ook de huidige werkgever trekt vaak aan de kandidaat met een promotie of loonsverhoging. Ieder. Verplaats je goed in de doelgroep en zorg dat je argumenten aansluiten bij hun behoeften.

  • Als het inhoudelijke aanbod goed zit, is de volgende uitdaging om de juiste mensen te bereiken. En eruit te springen tussen alle partijen die aan hen trekken. Een persoonlijke boodschap waaruit blijkt dat je je echt in de kandidaat hebt verdiept doet bijvoorbeeld al wonderen. Aandacht is key. Vind een ludieke manier om de kandidaat te verleiden.

  • Zodra er interesse is moet een geramd aannameproces klaarstaan. Dat lijkt een inkopper maar gaat nog erg vaak fout in de praktijk. Realiseer je als opdrachtgever dat niet alleen jij selecteert tijdens de gesprekken maar de kandidaat ook. Zorg daarom dat alle vragen van de kandidaat worden beantwoord en hij of zij met een wowgevoel de deur uitloopt.


Als het toch langer duurt dan gewenst, wat zijn dan oplossingen?

  • Starters zijn minder schaars en zij zijn vaak geïnteresseerd in een digital functie waarin ze zich het vak eigen kunnen maken. Een potential die goede begeleiding krijgt kan snel skills opbouwen. We plaatsten al meerdere keren een junior die we koppelden aan een ervaren interim digital professional, zodat de junior on the job groeit. Met intensieve begeleiding aan het begin, uitlopend in een beperkt aantal coaching uren. Dit blijkt erg goed te werken.

  • Een alternatief is dat een van onze interim online specialisten de functie tijdelijk waarneemt zodat er meer tijd is om de juiste vaste kandidaat te werven.

  • Vaak helpt het ook om goed te kijken naar welke competenties echt nodig zijn, op korte en op lange termijn. In een adviesgesprek scherpen we dit samen verder aan. Sommige zaken kunnen tijdelijk of permanent bij een extern bureau, bij collega’s of bij een interimmer worden neergelegd. Zodat het vacatureprofiel minder must haves bevat, wat de doelgroep en daarmee de kansen vergroot.

  • Soms nemen we een senior digital professional uit ons netwerk mee naar een opdrachtgever indien het profiel nog niet helemaal scherp is. Dit maakt dat we een nog aantrekkelijker en scherper profiel kunnen vaststellen voor de werving.


‘Digitalvrije’ functies bestaan niet meer

Kijkende naar de bestaande teams, dan kan ook daar ook nog veel worden gedaan om de digital skills te versterken. Gelukkige hebben veel ervaren marketing-, communicatie- en salesprofessionals de afgelopen jaren een opleiding gedaan op het gebied van Digital marketing. En vooral hebben ze praktijkervaring opgedaan. Want digital skills zijn commodity inmiddels. Moet er nog een inhaalslag gemaakt worden? Ga dan goed na wie in de organisatie kennis en skills hebben om anderen bij te spijkeren. En welke externe bronnen daarbij kunnen helpen. Zoiets simpels als een paar dagen op stage bij het eigen online bureau kan al veel verschil maken.

Niet iedereen hoeft een specialist te zijn, maar ook in de ‘klassieke’ commerciële rollen moet praktisch iedere medewerker er wel een gefundeerde mening over kunnen vormen en projecten kunnen sturen. “No shit Sherlock”, zou je zeggen. Maar de digitalisering versnelt alleen maar, dus voortdurende bijscholing blijft belangrijk.

Gratis adviesgesprek

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over dit onderwerp. Wij adviseren je graag over het optimaliseren van de digitale skills in jouw team. Zowel voor het werven van nieuwe medewerkers als het versterken van je huidige team. We bieden daarom een gratis strategiegesprek van een uur aan. Laat het ons weten als we je hiermee kunnen helpen.

Vragen over Oplossingen voor de enorme vraag naar digital skills?

Neem contact op met Annelies Ruis

Directeur / Consultant annelies@werfselect.nl
06-54227874

Geïnteresseerd?