Interview Remco de Feijter van Spadel over Gezonde innovatie

Remco vond via WerfSelect zijn huidige positie Senior Brand Manager bij Spadel. We interviewden hem in het kader van een special over Gezonde innovaties van FoodPersonality.

“Remco, jij houdt je continu bezig met vernieuwing?”
Ja, de voorkeur van de consument is continu aan verandering onderhevig. We blijven vernieuwen. We worden continu uitgedaagd. De waters met smaak slaan een brug tussen water en frisdrank. We ontwikkelden bijvoorbeeld onlangs nieuwe smaakvarianten Spa Touch. We kwamen met ananas-gember bruisend en aardbei-mint niet-bruisend.

Best wel gewaagd?
Valt wel mee. Wij krijgen van onze flavour houses trendrapporten. Daar lezen we uit af wat de stijgende smaken zijn. Als je kijkt hoe de consument thuis verse thee maakt bijvoorbeeld. Eerst munt, nu gember met sinaasappel. Hetzelfde geldt voor ons. Soms waag je iets.
En feit blijft, je kunt van alles proberen, maar de consument beslist en daar moet je naar kijken. Dan kan je wel denken, we lossen het met communicatie op, maar je moet het gewoon volgen. Dat houden we met onze leverancier(s) in de gaten.

Ok, er is behoefte aan een nieuwe smaak en dan? Hoe ga je te werk?
Aan de ene kant monitoren we de trends, aan de andere kant testen we uitgebreid. Dat is wel heel belangrijk. Die check moeten wij doen. Wij moeten vanuit het product denken. We houden smaakpanels. We pakken panels van 50 tot 100 man en dan bepalen we de top 10, top 3 … en dan een winnaar. In de tussentijd ga je kijken of je het kunt produceren.

Dat klinkt simpel?
Nou, een hele belangrijke learning is dat je ook je gezonde verstand moet gebruiken. Regelmatig worden hele goede smaakcombinaties voorgesteld vanuit onze leveranciers die té niche zijn. Die spreken dan waarschijnlijk te weinig mensen aan waardoor de tijd nog niet rijp is om ze al te lanceren.

Daarnaast moet je een hele goede project manager zijn, omdat iedereen een kant op moet bewegen. Ik bied structuur aan, meetings, discipline waar mensen op in kunnen haken. Dat zorgt dat je de timing haalt. Goed luisteren is ook heel belangrijk. De supplykant heeft bijvoorbeeld zoveel expertise. Je kunt dat wel een keer challengen, maar je moet uiteindelijk echt wel luisteren. Wat niet kan, dat kan niet. Niet er aan vast houden, of gefrustreerd raken.

Is dat de ‘Remco-factor’?
Ja, ik blijf eigenlijk altijd kalm. ik kan goed met verschillende typen mensen overweg. Dat is wel handig. Iemand vanuit logistiek is een ander type dan sales. Dus dat is belangrijk. Je bent echt een project manager voor alle afdelingen. Legal, marketing, trade, supply, logistiek enzovoorts. R&D is voor ons de link naar de flavour houses. Campagnes, verpakkingen etcetera ligt bij ons. Dat moet je allemaal in de gaten houden. En je moet het ook leuk houden, af en toe een grapje tussendoor.

Heb jij wel eens iets teruggefloten?
Soms zie ik het in de mix niet voor me. We krijgen allerlei voorstellen die apart heel goed kunnen zijn, maar de smaken samen zie ik dan totaal niet zitten. Soms adviseer ik dan ook ‘tegen’ de scores. We kiezen natuurlijk sowieso uit verschillende opties.

Zijn er vooralsnog mee- of tegenvallers?
De introductie van de Waters met smaak, de niet-bruisende variant, dat loopt goed. Je gaat er van uit dat het goed opgepikt wordt, maar we zijn ook altijd blij als het ook daadwerkelijk zo gaat. Het is volledig on trend. We wisten al dat de bruisende varianten het goed deden.
We staan nu goed ‘op de plank’ en het loopt goed door. We moeten alle zeilen bij blijven zetten. Maar het blijft een gok, altijd. Je test alles goed door, maar of het grote publiek hetzelfde is als het panel blijft afwachten? En soms moet je een beetje geholpen worden .. een paar advertorials, regelgeving, dat helpt natuurlijk wel.

De waters met smaak slaan een brug tussen water en frisdrank, zeg je?
Ja, gelukkig raken mensen er meer en meer van op de hoogte dat veel inname van hoogcalorische dranken niet goed voor je is. De consument blijft wel op zoek naar dranken om de smaak te prikkelen. De waters met smaak bieden de consument variatie zodat gezond drinken leuker en lekker wordt. Spa ‘Waters met smaak’ biedt dat, zonder dat je suiker of chemische stoffen binnen krijgt.
De consument blijft altijd op zoek naar producten die heel smaakvol zijn. Wij zorgen er voor dat ze er ook van kunnen genieten naast de gewone waters. We blijven laag in kilocalorieën en voeden de smaakbeleving, maar wel op een verantwoorde manier.

Hoe krijg je mensen zo ver om minder hoogcalorische dranken te drinken?
De trend zit mee. En wij zorgen er voor dat we onze alternatieven onder de aandacht brengen. Ultiem is als ze het daadwerkelijk lekkerder vinden dan hoogcalorische dranken,. Als marktleider binnen de waters hebben we een hele sterke positie. Klanten verwachten ook innovaties. Brug tussen water en frisdrank, is een prettige boodschap. Want de consument wil dat. We moeten de consument volgen om met smaken te komen die populair zijn. Ik heb niet de illusie dat mensen hierdoor geen energy drinks nemen, maar het helpt toch.

Is het ontwikkelen van een ‘gezonde’ innovatie eigenlijk verschillend van een ‘gewone’ innovatie.
Het principe blijft hetzelfde, maar de smaak zelf is technisch ingewikkelder. We gebruiken alleen natuurlijke ingrediënten. Er zit geen suiker in, geen calorieën, geen chemische toevoegingen of processen… Het moet zo puur zijn. Soms denkt men toch dat er suikers in onze waters zitten. Dat is hardnekkig, maar krijgen we meer en meer tussen de oren. En het is alleen maar een extra bevestiging als het er vervolgens ook écht niet in zit.

Is het complexer?
Switchen naar een gezonde levensstijl an sich is natuurlijk meer een lange termijn gedragsverandering. Die is gaande en daar haken we op in. Aan de andere kant blijft de consument iets tegenstrijdigs in zich hebben. Denkt toch regelmatig: “Dat kan nu allemaal wel, maar ik wil nu genieten”. Wij (de Waters met smaak) blijven doorstijgen. Maar daarmee verander je niet zomaar van het ene op het andere moment de levensstijl van de consument.

De jongere doelgroep wil continu iets anders proberen. Zij zoeken iets om hun smaakpalet vorm te geven. Zijn gewend aan promo’s, grote informatiestroom. Wij zetten flink in op contactmomenten. Dit doen we onder andere door het samplen van onze waters met smaak bij AH en Jumbo en het ontwikkelen van online campagnes waarin we onze boodschap duidelijk kunnen maken.

Niet iedereen wordt meteen koper, maar we willen wel zoveel mogelijk mensen bereiken. Een mooie campagne is prima, daarmee breng je de boodschap goed over de bühne, maar uiteindelijk is het toch de smaak die wel of niet bevalt.

Hoogcalorische drank is de grote olifant in de kamer. De consument stapt over naar dranken die laag in calorieën zitten. En als de consument dan de keuze maakt voor onze producten is dat best wel kicken ja.