De marketingorganisatie van de toekomst

Op 13 februari sprak Rob Beltman bij Topmarketeers Network over de toekomst van marketing en organisatorische consequenties. Duidelijk is dat de veranderingen in het marketingvak sneller gaan dan het licht. Uit onderzoek blijkt dan ook dat marketeers zich in brede zin niet klaar voelen voor de ontwikkelingen die op ons af komen.

Rob vroeg de aanwezige marketeers aan welke van de kernfuncties van marketing zij op dit moment de meeste tijd besteden:
– waarde ontdekken: waar ligt de ‘sweet spot’ in de markt
– waarde organiseren: middelen en competenties klant- en marktgericht organiseren
– waarde communiceren: uitdragen van waarde naar klanten, stakeholders en de maatschappij
– waarde bewijzen:aantonen van duurzame, onderscheidende meerwaarde
Het accent bleek onder de aanwezigen flink te verschillen. Misschien een leuke vraag om zelf ook eens te beantwoorden?

Rob schetste een beeld van de ontwikkeling van het marketingvak. Marketing beweegt zich van het tijdperk van productie en distributie, gevolgd door het tijdperk van communicatie en branding, naar het tijdperk van klantrelatiemanagement tot het tijdperk van sociale netwerken. Een wezenlijk onderdeel van marketing in de toekomst wordt dan ook het begrijpen van sociale netwerken. De marketeer zal onderdeel moeten worden van de dialoog. De rol van marketing wordt het ontwikkelen, beheren en activeren can het netwerk van partners, (potentiële) klanten en beïnvloeders via een combinatie van owned, paid en earned platformen.

Duidelijk is dat marketing te belangrijk is in de toekomst om puur aan de marketingafdeling te worden overgelaten. Bij het designen van de organisatie van de toekomst gelden 5 principes:
– wendbaardheid
– kortcyclische orientatie
– digital by design
– skills voor structure
– regisseur van relevantie

De bijeenkomst gemist?

Heb je de bijeenkomst gemist en ben je nieuwsgierig geworden? Rob heeft het boek De marketingorganisatie van de toekomst uitgegeven.

Over de spreker
Rob Beltman is marketingstrateeg en expert op het gebied van klantgericht ondernemen. Vanuit de overtuiging dat klantgericht ondernemen vraagt om multidisciplinair samenwerken richtte Rob in 2014 H3ROES op. Dit is een coöperatieve vereniging van professionals die samen Nederland klantgerichter willen maken.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Vragen over De marketingorganisatie van de toekomst?
Neem contact op met Annelies Ruis
Eigenaar / Consultant

Geïnteresseerd?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op!

"*" geeft vereiste velden aan

Josje is vanaf de start van WerfSelect de altijd scherpe en positieve adviseur van WerfSelect. Ze heeft een enorme staat van dienst opgebouwd binnen corporates tot het MKB, als zelfstandig interim manager en adviseur binnen marketing. De nieuwste ontwikkelingen binnen e-commerce en digital marketing hebben haar bijzondere interesse.

Norbert verzorgt al vele jaren inspirerende kennissessies en trainingen voor de relaties van WerfSelect. Doordat hij zelf in een vorig leven marketing manager was, kan hij zich goed inleven in hun dagelijkse praktijk. Zijn passie is om mensen te helpen om meer plezier, rust en vrijheid te ervaren in hun leven. 

Rianne heeft als interimmer niet alleen via WerfSelect bij een van onze opdrachtgevers gewerkt, maar werkt ook in de flexschil van WerfSelect. Zij pakt allerhande projecten op marketinggebied op, en weet ons daarmee steeds weer een stap verder te brengen. 

Ik had het slechter kunnen treffen als kantoorhond, want er is een park en bos bij het klooster. Tijdens de lunchwandeling coach ik het team vanuit mijn motto ‘vanuit ontspanning worden de beste resultaten behaald’. En daarna ga ik weer lekker onder de vergadertafel luieren.