Interim Communicatieadviseur Mobiliteit – Amersfoort

Introductie

Kerngegevens

Start: 1 maart 2024
Duur: tot 1 september 2024 (optie op verlenging, 3 x 6 maanden)
Uren per week: 32
Locatie: Amersfoort/Hybride
Tarief: maximaal 80 inclusief reiskosten

Kennismakingsgesprek is voorzien op 26 februari 2024 in de ochtend.
Reageren kan tot 18 februari 22 uur.



De stad en de opdracht

Amersfoort heeft nu ruim 160.000 inwoners en groeit met 1000 woningen per jaar om iedereen een thuis te bieden. De groei van de stad betekent ook dat we anders om moeten gaan met mobiliteit om onze stad leefbaar te houden. Dat betekent dat we meer lopen, fietsen en met het openbaar vervoer reizen in plaats van met de auto. Het doel is dat iedereen zich goed kan verplaatsten, maar met veel minder auto’s op straat en meer ruimte voor groen. Dat is een grote verandering. Om dit te realiseren is samenwerking met allerlei mensen en organisaties in de stad noodzakelijk.

Als communicatieadviseur ben jij sparringpartner van beleidsadviseurs uit het team Mobiliteit en adviseer je het Programmateam Mobiliteitstransitie. Je gaat aan de slag voor diverse grote en kleine projecten waaronder een aantal fietsprojecten (fietsroutes, fietsparkeren en obstakels in fietspaden), projecten voor voetgangers, projecten rond verkeersveiligheid en misschien ook rond zero emissie vervoer.
Naast je werk voor het mobiliteitsprogramma ondersteun je de inhoudelijke collega’s van de afdeling Stad & Ontwikkeling. Dit kan gaan over onderwerpen als verkeer, monumentenzorg, stedenbouw en landschap, ruimtelijke strategie en planologisch juridische zaken. Kortom een opdracht met veel afwisseling!

Wat je adviseert, dat voer je voor een deel ook zelf uit. Je geeft richting aan de inzet van middelen, schrijft teksten, bereidt de opzet van bijeenkomsten voor en begeleidt campagnes. Ook pak je de ruimte voor nieuwe oplossingen in lijn met ons communicatie- en participatiebeleid. Je zorgt ervoor dat het beleid en de projecten helder worden verteld en het gesprek met belanghebbenden goed wordt gevoerd.

In veel projecten is participatie van stakeholders en/of bewoners onderdeel van de aanpak. Een grote mate van flexibiliteit, ad hoc kunnen bijschakelen en soms inzet buiten kantooruren is hierdoor ook noodzakelijk.



Over jou

  • Je hebt hbo+ werk- en denkniveau op het gebied van communicatie en kunt op strategisch niveau adviseren.
  • Je hebt minimaal 5 jaar recente werkervaring als communicatieadviseur.
  • Je hebt relevante ervaring met participatietrajecten, aantoonbaar via cv.
  • Je steekt ook zelf graag de handen uit de mouwen (een strategische doener).
  • Je hebt kennis van, en ervaring met, communicatie rond gedragsverandering en weet hoe communicatie daaraan kan bijdragen.
  • Je bent in staat complexe krachtenvelden in beeld te brengen en hierop een communicatieaanpak te bedenken.
  • Bij voorkeur heb je ervaring met het werken bij een gemeente of gevoel voor bestuurlijke verhoudingen.
  • Ervaring met communicatie rond mobiliteitsprojecten is een pre.
  • Je hebt affiniteit met onderwerpen van onze afdeling Stad & Ontwikkeling. Dit kan gaan over onderwerpen als verkeer, monumentenzorg, stedenbouw en landschap, ruimtelijke strategie en planologisch juridische zaken.




(meer…)

Interim Contentspecialist/Webredacteur – Amersfoort

Introductie

Kerngegevens:

Start: 18 maart 2024
Duur: een jaar (met optie op verlenging, 2 x 6 maanden)
Uren per week: 36 uur
Locatie: Amersfoort/Hybride
Tarief: maximaal 75,- inclusief reiskosten

Reageren kan tot 21 februari 14 uur met aansprekende motivatiebrief.
Kennismakingsgesprekken zijn voorzien in de week van 4 maart.


De opdracht

Heb jij ervaring met het maken en plaatsen van content? En weet je welk kanalen je op welke manier moet inzetten? Amersfoort is een stad waarvan de inwoners en organisaties het belangrijk vinden dat iedereen mee kan doen en zichzelf kan zijn in onze gemeente. Communicatie en dienstverlening spelen daarbij een grote rol. Bij de gemeente Amersfoort nemen we de tijd voor onze bewoners en organisaties. We zijn ‘Dichtbij, Nieuwsgierig en Aanspreekbaar,’ dat is ons DNA. Op onze afdeling Publiekscontact en Advies (PCA) werken communicatieadviseurs, woordvoerders, collega’s van het Klant Contact Centrum en het Mediateam nauw samen. We werken met en voor het bestuur, de inwoners en organisaties van (regio) Amersfoort. Daarvoor zijn we op zoek naar jou om ons Mediateam te versterken en dan voornamelijk onze webredactie.

Met het werk van ons team zorgen wij ervoor dat er goed contact is met inwoners en organisaties. Het is belangrijk om daarbij goed aan te sluiten bij de vragen die er zijn. Naast het maken van begrijpelijke en toegankelijke informatie, is ons team daarom ook altijd bezig op te halen wat er leeft in de stad. Daarnaast helpt goede en toegankelijke informatie inwoners en organisaties ook om mee te kunnen denken over ontwikkelingen in de gemeente en draagt het bij aan onderling begrip.

In ons team is er veel kennis van (online) communicatiemiddelen, waarin iedereen zijn eigen specialismen heeft en we elkaar adviseren, helpen en versterken. Het is een collegiaal en hecht team, met hart voor de samenleving. Communiceren, dat doen we begrijpelijk. We zijn aangesloten bij de campagne Direct duidelijk. Iedere medewerker krijgt daarom ook een training begrijpelijk communiceren. Daarmee willen wij onze communicatie op B1 niveau houden.

Binnen het Mediateam zal je voornamelijk bij de webredactie gaan werken, maar af en toe zal je ook andere functies vervullen, zoals het schrijven voor sociale mediakanalen of het redigeren of schrijven van een specifieke nieuwsbrief. Als webredacteur plaats je content op onze website en onze subsites volgens de richtlijnen van de gemeente en de overheid. Dit kunnen nieuwsberichten zijn of informatieve pagina’s, raadsagenda’s, aanmeldformulieren of projectpagina’s. We maken zowel gedrukte als digitale communicatie.

En verder:

  • overleg je over de inhoud en verwerk je de feedback;
  • maak je nieuwe pagina’s aan in ons CMS;
  • stel je formulieren op en schrijf je ontbrekende teksten zoals teasers en introducties;
  • richt je landings- en navigatiepagina’s in op basis van aangeleverde informatie;
  • pas je teksten, hyperlinks en metadata aan of voeg je ze toe;
  • voeg je nieuwe onderdelen toe aan bestaande pagina’s;
  • controleer je of de content correct verschijnt.


Je adviseert de communicatieadviseurs over de inzet van onze communicatiekanalen en over tekst en beeld. Daarmee ben je een belangrijke sparringpartner. Je bent dus niet iemand die alleen maar iets plaatst, maar je denkt ook mee en adviseert over de in te zetten middelen. Het is het daarbij belangrijk dat de informatie zo overzichtelijk en toegankelijk mogelijk is voor inwoners en organisaties. We werken in een maatschappelijke maar ook politieke omgeving. Dat is iets om rekening mee te houden, maar is ook wel heel erg interessant.

Over jou

  • aantoonbare ervaring in soortgelijke banen (minimaal 5 jaar)
  • HBO opleiding communicatie
  • kennis en ervaring met CMS’en en communicatiesoftware;
  • prima schrijfvaardigheid, dus kort, bondig en toegankelijk kunnen schrijven (op B1 niveau) en SEO schrijven;
  • kennis van de inzet van diverse communicatiemiddelen en ervaring met digitale toegankelijkheid;
  • ervaring met UX is een pre
  • bij voorkeur minimaal 3 jaar ervaring bij overheidsorganisaties



(meer…)

Toptalent in marketing, communicatie, sales en online

Al duizenden PastPrecies matches verzorgd

Groot netwerk van 20.000+ kandidaten en opdrachtgevers