Werven = marketing

Bij in

Het zijn de grote internetbedrijven die de beste werving en selectiemethoden hanteren om de meest talentvolle medewerkers aan te trekken. Annet Aris (docent digitale strategie aan Insead en commissaris bij diverse bedrijven) schreef hierover in het FD op 4 juni 2016. Ze beschrijft hierbij hoe op Insead de traditionele bedrijven vaak aan het kortste eind trekken bij het werven van de meest talentvolle studenten.

De normale wervingspraktijk bij traditionele bedrijven is over het algemeen: er valt een gat, we beschrijven de positie en de minimale eisen waar de kandidaat aan moet voldoen, adverteren deze en wachten wie erop af komt.

De genoemde internetbedrijven daarentegen excelleren in een pro-actieve, datagedreven aanpak. Door te analyseren welke mensen succesvol zijn in hun bedrijf weten ze precies naar welke eigenschappen ze op zoek zijn. Ze weten welke eigenschappen cruciaal zijn en hoe ze die (online) kunnen meten. Daardoor kunnen ze sneller selecteren, voordat andere geïnteresseerden zich melden, en toptalenten over de streep halen met een relevant aanbod.

Mijns inziens hanteren deze bedrijven een moderne marketingaanpak voor het werven van kandidaten. Ze analyseren op basis van beschikbare data heel precies wie hun targetgroup is en wat hun behoeften zijn. Ze baseren hier hun strategie op om zo snel en gefocust, voor de concurrentie ook maar in de buurt kan komen, de beste kandidaten binnen te halen met een maatwerkaanbod.

De aanpak van WerfSelect bij het vinden van de best passende kandidaten voor opdrachtgevers is hier ook op geënt. De allerbelangrijkste stap in dit proces is om met elkaar te praten over wat er moet gebeuren. Wie binnen het bedrijf heeft hier eerder op geëxcelleerd? Wat zegt dit over het profiel van de persoon die we zoeken? Daaruit volgen de wensen ten aanzien van de persoonlijkheid en ervaring van de toekomstige medewerker. Wie is deze persoon en waar kunnen we deze vinden en bereiken? Daarmee gaan we concreet en heel gericht aan de slag. Om de targetgroup te interesseren en verleiden om eens te komen praten. Marketing dus.

Wil je hier eens over verder praten? We delen graag onze visie en ervaring met je.

Annelies Ruis, Directeur WerfSelect, annelies@werfselect.nl, 06-54227874

Geïnteresseerd?

Solliciteer direct
Of neem contact op met Steevn