Waar zet je op in als er geen prognose te maken valt?

Waar zet je op in als er geen prognose te maken valt ?

We lezen overal dat je juist nu klaar moet zijn voor straks. Blijven innoveren, voorop lopen … De plotselinge verandering kan er zelfs voor zorgen dat je weer even helemaal terug gaat naar de basis. Dit levert veel goede ideeën op, maar wat is wijsheid ?

En waar zet je op in, als er geen enkele prognose te maken valt? Een extra vaste kostenpost creëren lijkt sowieso niet verstandig, maar je wilt wel verder … En je vaste team komt nu al aan veel dingen niet toe.

Een aantal opdrachtgevers koos daarom voor tijdelijke expertise: een interim-professional. Dan haal je kort en krachtig veel expertise en slagkracht binnen en als het genoeg geweest is, zet je het stop. That simple.

Zij vroegen ons bijvoorbeeld om :

  • Een online strateeg en uitvoerder om het food-platform ZSM te introduceren in deze thuiswerktijden.
  • Een e-commerce specialist die zorgt dat de verkoop online nog meer rendeert dan in de fysieke winkels.
  • Een sterke projectleider, verbinder en communicator om een geheel nieuw horeca-product te introduceren, dat inspeelt op de huidige Corona-richtlijnen.
  • Een product- /NPD manager die de uitgestelde ontwikkeling en implementatie van de duurzame verpakking snel oppakt.
  • Een coach voor 2 uur per week om de (te) hard werkende junior te begeleiden.
  • Een marketing- en salesprofessional om de geplande online leadgeneratie campagne te actualiseren naar de huidige situatie.
  • Een interimmer om de key accountmanager te vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof (het huidige team had haar vakantiebreak meer dan verdiend).
  • Een interim salesprofessional om de huidige klanten aangehaakt te houden voor als de vraag straks weer opleeft.
  • Een goede strateeg, maar ook aanpakker en doener om kansrijke markten in kaart te brengen en dit te presenteren aan het MT.
  • Een innovatiemanager (en expert) om de vele ideeën te kanaliseren naar concrete producten.

 

En zo kunnen we nog wel even doorgaan… Meestal ging het om drie maanden, een aantal dagen per week. Zo waren de kosten te overzien en liepen onze opdrachtgevers weer voorop (of wisten in ieder geval weer waar ze wel of niet op in moeten zetten in deze tijd).

Ook behoefte aan interim-ondersteuning? Wij helpen graag! Je bereikt ons via info@werfselect.nl of 033-4224022.

Groeifactor interviewt Annelies

Kees de Jong, ondernemer en coach van NLGroeit, gaat voor MKB Brandstof/Groeifactor in gesprek met Annelies over transparantie en de waarde hiervan voor je personeel. Over de past precies-methode waarvoor ze ook serieuze kansen ziet voor andere bedrijfsgroepen. Annelies deelt tips over het slim werven van personeel in de huidige krappe arbeidsmarkt en andere lessen vanuit haar twintig jaar ervaring als ondernemer.

 

PastPrecies Interview Ilse Jansen

WerfSelect viert dit jaar dat we al 20 jaar PastPrecies matches mogen verzorgen. Dit doen we voor zowel interim als vaste posities, voor prachtige opdrachtgevers en topprofessionals. Een mooie aanleiding om de mensen, waar we in al die jaren zo fijn mee hebben samengewerkt, in de spotlight te zetten.

In dit eerste interview interim-manager Ilse Jansen die via WerfSelect werkte bij JDE, Grolsch, Bolletje en op dit moment bij Omega Pharma.

 

Vertel eerst iets over jezelf

Na een aantal jaren in vaste dienst te hebben gewerkt, wilde ik meer tijd hebben om te reizen. Dit, in combinatie met mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid, heeft ertoe geleid dat ik nu sinds 7 ½ jaar als interimmer aan het werk ben. Voor mij echt de perfecte manier om telkens een nieuwe uitdaging aan te gaan. Vooral het iedere keer ergens in de keuken mogen kijken, nieuwe mensen en culturen ontmoeten, dat is waarom ik zo graag als interimmer werk.

Natuurlijk is het iedere keer, wanneer ik ergens nieuw start, weer spannend. En kan ik denken: ”Ojee, hoe ga ik dat allemaal doen?” Maar de ervaring heeft mij geleerd dat dit overgaat. Binnen een week praat ik al over “wij”.

Mijn sterke kant zit in mijn ervaring, maar zeker ook in mijn hands-on mentaliteit, enthousiasme en flexibiliteit. In het snel kunnen schakelen, wanneer de markt daar om vraagt. In het krijgen van die gunfactor van je nieuwe collega’s. Want samen moet je de klus klaren. Je kunt het niet alleen.

Wat voor een opdrachtgever past bij jou?

Ik pas bij een bedrijf dat informeel is, waar je de mouwen opstroopt en samen de schouders ergens onder zet. Wanneer de opdracht dan ook nog eens uitdagend is, dan is afstand wat mij betreft geen belemmering. En daar is WerfSelect nu zo goed in. De mensen bij WerfSelect kennen de opdrachtgevers erg goed, zijn goed op de hoogte van de bedrijfscultuur, hoe mensen met elkaar omgaan, wat ze doen en hoe de sfeer op een afdeling is. Ik heb al vier keer een erg leuke opdracht via WerfSelect mogen invullen en ik hoop dat er nog vele mogen volgen.

 Waarom ik interimmen zo leuk vind? Omdat alles wat je aandacht geeft interessant wordt.

WerfSelect staat voor de PastPrecies match; door enerzijds de persoon achter het CV te doorgronden en anderzijds de behoefte bij een bedrijf, zodat het team beter wordt. Heb jij dat ook zo ervaren?

Ja, het begint al bij de intake. Hierbij wordt in het gesprek de tijd genomen om erachter te komen wie je bent, waar je kracht ligt en waar je allergie zit. Waar word jij nu echt blij van en waar kun je van toegevoegde waarde zijn. Het grappige is dat de opdrachten die WerfSelect mij heeft voorgesteld, op 1 na ook allemaal opdrachten zijn geworden waar ik ben gestart. Als dat geen PastPrecies match is.

Waardoor is volgens jou de match iedere keer succesvol geweest?

Tja dat is natuurlijk lastig om te zeggen, maar de basis begint met dat ze bij WerfSelect erg goed weten wat ik kan, maar nog belangrijker wie ik ben en in welke cultuur ik het meest op mijn gemak ben. Nu kennen we elkaar al 7 ½ jaar en net als in iedere relatie leer je elkaar dan steeds beter kennen.

Een ander aspect is de briefing van de opdracht. Naast het bespreken van het functieprofiel vertellen ze veel over de bedrijfscultuur, de onderlinge sfeer en over wat voor een mensen er werken, van directe collega’s tot leidinggevende. WerfSelect is sterk in het kennen van haar opdrachtgevers. Ze hebben een echt gevoel bij een bedrijf. Ik bedoel dan niet alleen de feitelijkheden, maar zeker ook de zachte kenmerken. Die combinatie zorgt ervoor dat je vol vertrouwen en zeker naar een gesprek gaat. Bijna alle keren heeft dat geresulteerd in het daadwerkelijk krijgen van de opdracht. WerfSelect rolt de rode loper voor je uit, jij moet dan als jezelf die rode loper aflopen.

Heb je nog een boodschap/opdracht/wens voor WerfSelect voor de komende jaren?

Ik wens WerfSelect toe dat ze die PastPrecies match blijft behouden. Dat ze hun kandidaten echt blijven kennen en dat ze hun opdrachtgevers zo blijven doorgronden zoals ze dat nu doen.

Waarde PastPrecies match

Werving & selectie bureaus worden vaak als duur gezien. Klopt dat? Wellicht is het interessant om eens naar de waarde van een echt goede match te kijken.

Als ik de commentaren op internet lees is het beeld van werving & selectiebureaus: ze stellen wat kandidaten voor, eentje daarvan krijgt de baan en voilà, een dikke factuur in de mailbox bij de opdrachtgever. 20 tot 25% van het jaarsalaris van de nieuw geworven kandidaat is geen uitzondering. Daar moet diezelfde kandidaat 2 tot 3 maanden voor werken. Is dat niet een beetje uit verhouding?

Welke arbeid verricht een bemiddelingsbureau daarvoor? Voor WerfSelect geldt het volgende. Ten eerste scherpen we, in samenspraak met de opdrachtgever, het profiel van de gezochte medewerker aan door de vraag achter de vraag te onderzoeken. Wat is de ambitie van het bedrijf en het team voor de komende jaren, waar ligt de manager wakker van? Zodat we iemand gaan werven die echt het verschil kan gaan maken. Op basis daarvan maken we een scorecard zodat kandidaten op heldere gronden worden beoordeeld.

We beschikken over een relevant netwerk dat tienduizenden mensen beslaat, in 18 jaar opgebouwd en dagelijks gekoesterd. Zij zijn onze ogen en oren in de markt waarmee we de allerbest passende kandidaten op het spoor komen. We selecteren alle reacties, doen een telefonisch interview en vervolgens een persoonlijk diepte-interview. De opdrachtgever hoeft enkel nog ruimte in de agenda te maken voor kennismakingsgesprekken met de best passende kandidaten.

In theorie zou de opdrachtgever het bovenstaande ook zelf kunnen doen. De praktijk is echter dat lijnmedewerkers met een ander doel en met een andere professie zijn aangenomen. HR-medewerkers worden meestal opgeslokt door talloze andere prioriteiten, waaronder de zorg voor het huidige personeel. Daarnaast wordt het bemiddelingsbureau gewoonlijk grotendeels beloond op resultaat, terwijl het salaris van HR-medewerkers toch wel wordt betaald. Outsourcen naar een gespecialiseerde en gefocuste partij geeft dus garantie op succes zonder grote risico’s te hoeven nemen.

Wat zijn eigenlijk de kosten van een slechte match? Een ‘foute’ aanname kost een bedrijf al snel tenminste een ton. Allereerst het salaris gedurende de periode dat de kandidaat de kans krijgt zich te bewijzen. Daarnaast wordt er door collega’s en management kostbare tijd en energie gestopt in het inwerken van deze persoon. Een achteraf zinloze investering. Sterker nog, het levert demotivatie op bij collega’s. Maar vooral wordt een half jaar of een jaar achterstand opgelopen ten opzichte van concurrenten die wel de juiste persoon aannamen.

Interessanter dan naar de kosten kijken is dan ook om te kijken naar de waarde van een goede match. Laatst zei een van onze opdrachtgevers dat hij weleens had gehoord dat een voortreffelijke A-speler drie keer de waarde kan hebben van een gemiddelde medewerker. En dat hij dit voor het eerst in de praktijk zag gebeuren bij de door ons geplaatste sales director. Ze opende deuren bij grote internationale retailers waardoor de omzet van het bedrijf in korte tijd verdriedubbelde. Wat een boost kreeg hun omzet, maar ook de motivatie van de rest van het team! Niet in elke rol zal dit effect zo direct meetbaar zijn maar ik durf te stellen dat de aanname van een ‘perfect match’ een bedrijf een grote voorsprong op de concurrentie kan geven.

Zo bekeken, wat vind je dan van de fee van bemiddelingsbureaus? Een schijntje ten opzichte van de waarde, toch?

Toptalent in marketing, communicatie, sales en online

Al duizenden PastPrecies matches verzorgd

Groot netwerk van 20.000+ kandidaten en opdrachtgevers